Onlangs nodigde mijn collega mij uit voor haar event. Ik kende haar van social media als een kleurrijke powervrouw. In haar filmpjes en op haar foto´s droeg ze vaak opvallende kleding of felle kleuren die haar energie en enthousiasme lieten zien. Het leek me leuk om haar evenement bij te wonen en ik was nieuwsgierig om haar nu live op het podium te zien. Evenementen vind ik altijd leuk. Ik ontmoet er fijne mensen en leer er altijd iets bij. Voor mijn collega was het vooral een mooie gelegenheid om zoveel mogelijk mensen in te laten intekenen op haar aanbod.

Dit soort evenementen zijn een hele goede manier om aan sales te doen.

Het is hét moment om je kwaliteiten te laten zien en een vertrouwensrelatie te krijgen met toekomstige klanten. Zelf vind ik het daarom altijd extra spannend. En ik duim altijd dat zo´n evenement soepel verloopt en dat mijn collega’s op de juiste manier overkomen. Want heel veel hangt af van de beeldvorming die deelnemers krijgen van de persoon die daar vooraan staat. En uiteraard wil je dat die goed is. Dat mensen echt zien en merken wie je bent en wat je te bieden hebt.  Alles wordt op zo´n dag natuurlijk uitvergroot: je sterktes, maar ook je zwaktes. Op een podium staan maakt je zichtbaar en kwetsbaar tegelijkertijd.

Heel veel hangt af van de eerste indruk die je maakt.

Dat beseffen veel coaches en ondernemers onvoldoende. Kom je niet goed over, dan kunnen geïnteresseerden afhaken. Ze kopen niet of schrijven zich uiteindelijk niet in, hoe interessant ze jouw product of aanbod ook vinden.

Mijn collega is energiek, dynamisch, gevat, heeft humor en power. Deze sterke kanten wist zij op social media goed naar boven te halen. Dit was ook te danken aan de kleding die ze in haar filmpjes droeg en die haar persoonlijkheid accentueerde. Kleding maakt gewoon verschil in het totaalplaatje. Ik verwachtte daarom diezelfde sterke persoonlijkheid op het podium te zien.

Maar live op het podium zag ik heel wat anders!

Voor ons stond een vrouw in een te kort kleedje met blote benen. In eerste instantie is daar niks mis mee. Het was een perfecte outfit voor een dagje strand of onder vrienden. Met haar outfit straalde ze alleen niet de power en kracht uit, die ik eerder wel bij haar zag op social media en haar website. Daarnaast was het ook nog winter. Heel jammer dus, want ik weet dat er meer potentie in haar zit dan dat ze hier uitstraalde.

Had ze een kledingkeuze gemaakt die beter was afgestemd op het seizoen, de gelegenheid én haar persoonlijkheid, dan was die eerste indruk heel anders geweest.

Voor de deelnemers die in dit evenement voor het allereerst kennismaakten met mijn collega, was dit een gemiste kans. Met haar kledingkeuze kwam die krachtige vrouw die ze is niet volledig tot uiting.

Ik weet niet precies hoeveel vrouwen zich op het einde van de dag hebben inschreven. Sommige dames in de zaal zag ik twijfelen en uiteindelijk toch niet toehappen. Dat lag natuurlijk niet alleen aan de vrouw op het podium. Dat weet ik ook wel! Veel vrouwen hebben immers een extra zetje nodig om te investeren in zichzelf. Ze twijfelen meer aan hun leiderschap dan de doorsnee man. Coaches moeten dus nog meer hun best doen om deze vrouwen in hun programma’s te krijgen.

Ik weet wel dat mijn collega meer inschrijvingen kon hebben als ze wat meer aandacht had besteed aan haar kleding. Het kan doorslaggevend zijn voor het publiek die jou als coach hierdoor écht ziet staan of niet. 

Uiteindelijk wisselde ze tijdens het evenement ook wel vijf keer van outfit. De ene al wat geslaagder dan de andere. Ze deed dit waarschijnlijk niet voor ons, maar voor de foto’s en filmpjes. Dat is natuurlijk wel zo handig als je veel verschijnt op social media.

Opvallend aan al die verschillende outfits vond ik wel: ik zag geen rode lijn. Wat was haar stijl? En ook de kleurkeuze was allesbehalve congruent. Op een bepaald ogenblik vroeg ik me af: Wie is deze vrouw nu ‘echt’? En wat wil ze precies uitdragen? In wat ik ‘zag’ miste ik authenticiteit en betrouwbaarheid. En dat is nu net heel cruciaal in verkopen…

Weet jij eigenlijk hoe je echt overkomt op je klanten?

Wat je precies uitstraalt met je kleding? Wat wil je eigenlijk uitstralen? Zet jij je outfits en uitstraling bewust in om meer te verkopen of vertrouwen te wekken? Of trek je zomaar iets aan, puur op het gevoel?

Dan heb ik een interessant aanbod voor jou: ‘Boost your image imagoscan’. Tijdens deze scan gaan we dieper op dit onderwerp in. De komende maand heb ik bewust wat tijd vrijgemaakt voor vijf extra scans. Gewoonweg omdat ik weet dat ze zo waardevol zijn. De waarde van deze scan is € 247 maar voorlopig betaal je slechts € 95.

Op jouw succes!

Annemie