Vorige week gaf ik een gratis online masterclass ‘Laat zien hoe goed je bent’ en daarin had ik het onder meer over de 4 pijlers van een sterk imago. De 20 deelneemsters konden aan den lijve ondervinden hoe ze overkwamen op de rest van de groep en of hun imago wel klopte. Een enorm leuke oefening die hen heel wat inzichten bracht, vertelden ze mij achteraf!

Ons imago ‘klopt’ als we uitstralen wie we echt zijn.
Maar wat betekent dat nu? Uitstralen wie je (echt) bent. Heel vaak krijgen vrouwen met een te sterke of mannelijke uitstraling de opmerking: “Eigenlijk val je best wel mee” of: “Ik was in het begin een beetje bang van jou, je ziet er zo streng uit”. Vrouwen met een te zachte vrouwelijke uitstraling worden wel eens over het hoofd gezien in een vergadering met collega’s. Als ze al eens aan het woord mogen komen, krijgen zij dan als feedback: “Jouw ideeën zijn eigenlijk wel goed”. De reden waarom deze vrouwen die opmerking krijgen, is omdat ze niet uitstralen wie ze ‘echt’ zijn.

Mensen zien hun capaciteiten en sterktes niet

Daarom schieten deze vrouwen bijvoorbeeld sneller in de verdediging (de zogenaamde ‘sterke vrouwen of bitches’). Of ze worden steeds maar onzichtbaarder en komen onvoldoende aan bod (de ´grijze muizen´). Beide groepen vrouwen hebben een gemeenschappelijk probleem. Mensen zien niet wie ze écht zijn, diep van binnen.

En daar kunnen tal van redenen voor zijn. Vaak ligt de oorzaak voor het te veel of te weinig aanwezig durven zijn in het verleden. Daarom werk ik mijn imago trainingen zelden enkel aan de buitenkant. Vrouwen kunnen er dan misschien wel ‘beter’ uitzien, maar zich nog steeds slecht of onzeker voelen.

Waarvoor staat de 4 in de naam van mijn bedrijf? Het staat voor mijn methode die gebaseerd is op de 4 pijlers van een sterk imago.

Ik leg jullie uit wat deze pijlers zijn

- De eerste pijler is jouw ´buitenkant´.
Wat je aan mensen laat zien: je kleding, je kapsel, make-up. Als daar foutjes ontstaan -je bent bijvoorbeeld creatief maar laat dit onvoldoende zien in je kledingstijl- dan is er een mismatch. Mensen verwachten dan ook niet dat je een creatieve oplossing voor hun probleem hebt. Ze schatten jou dus lager in dan je bent. Dit is iets wat je makkelijk kan verhelpen door je kleding aan te passen. Bij alle klanten doe ik een imagoscan om na te gaan wat ze nu precies willen uitstralen en of ze dat met hun kleding ook effectief al doen. Dit is altijd de eerste stap in mijn methode.
Maar als we hier zouden stoppen, dan komen er vroeg of laat problemen. Want als mens verander je in je leven (innerlijk) en dan klopt jouw imago plots niet meer.

- De tweede pijler van een sterk imago is jouw ‘binnenkant’.
Dat is een combinatie van jouw karakter en mindset. Dit houdt in dat je jouw eigen sterktes en talenten kent en die ook durft in te zetten in je leven. Dan wordt het leven vaak gemakkelijker: je hoeft je dan niet meer aan te passen aan je omgeving maar creëert een omgeving die bij jou past. Soms heb ik klanten met een fantastisch figuur en een goede kledingsmaak, die toch een heel laag zelfbeeld hebben. Dat kan velerlei oorzaken hebben: vaak liggen trauma’s uit het verleden hier aan de basis. En een trauma (hoe klein ook) kan vaak heel beperkend zijn. Je krijgt hierdoor allerlei overtuigingen die intussen helemaal niet (meer) kloppen, maar die wel jouw persoonlijke groei tegenhouden. Ook hier is er een mismatch: mensen zien een sterke of mooie vrouw maar jij zelf houdt een soort van ‘schijnvertoning’. Je voelt je helemaal niet sterk, maar krijgt wel allerlei taken opgedrongen die je eigenlijk niet graag doet.

Echt stralen doe je niet, je houdt vooral de schijn op. Dit vraagt natuurlijk veel energie. Bovendien trek je hierdoor de verkeerde mensen aan: telkens weer val je bijvoorbeeld op dezelfde foute mannen of krijg je problemen met collega’s. Mensen verwachten immers meer van jou dan je kan geven. Maar ook het omgekeerde kan voorkomen: je bent bijvoorbeeld wel gezegend met een gezonde portie zelfvertrouwen, maar het is jou door je omgeving aangeleerd om je ‘klein’ te houden. Beide type vrouwen hebben hetzelfde probleem: ze kunnen of durven niet te zijn wie ze ‘echt’ zijn. Enkel door te werken aan jouw mindset zal dit veranderen. Dan durf je uiteindelijk zichtbaar te zijn voor anderen.

- De derde en vierde pijler van een sterk imago hebben betrekking op de ‘overkant’: de manier waarop je die buitenkant en binnenkant communiceert met anderen.
Ook daar kan er van alles mislopen. Er moet dus een match zijn: anders gaan mensen je wantrouwen. Hoe zit het eigenlijk met je lichaamstaal, je uitstraling, je stemgebruik? 38% van de eerste indruk wordt bepaald door je non-verbale communicatie. 55% door hoe je eruit ziet. Slechts 7% door wat je precies zegt. Jouw communicatie wordt dus door allerlei factoren bepaald. Niet alleen door hoe je spreekt, maar ook door hoe je eruitziet. En ook daar moet er congruentie zijn, anders trek je de verkeerde klanten, vrienden en partners aan.

Ik geef een voorbeeld. Onlangs kwam er een advocate bij mij langs voor een imagoscan. Tijdens de scan bleek dat ze heel veel zelfvertrouwen heeft en ook goed kan communiceren. Ze is heel vlot, maakt gemakkelijk contact en is zelfverzekerd. Met haar verbale communicatie is niets mis, ze is niet zomaar advocate geworden. Toch heeft ze een probleem: ze vindt niet de juiste partner en in haar job wordt ze niet steeds naar waarde geschat. Ze krijgt soms goedbedoelde maar kwetsende opmerkingen van haar klanten.

Uit de scan bleek dat ze onvoldoende rekening houdt met haar figuur en dat ze eigenlijk ook geen eigen stijl heeft. Daardoor kleedt ze zich vaak te uitdagend en te casual. Haar kwaliteiten als persoon en als professional komen onvoldoende tot uiting in haar kledingstijl. Ik weet nu al dat ze heel succesvol zal worden eens haar kledingstijl is aangepast en mensen haar ‘echte ik’ in 1 oogopslag zullen zien. Deze advocate scoort dus heel hoog op verbale communicatie en toch ligt het probleem van haar imago voor meer dan de helft bij haar non-verbale communicatie en uitstraling! Ze was zich er enkel niet van bewust.

Jij kent ze zeker en vast ook wel: die zelfbewuste vrouwen die zich eigenlijk niet goed kunnen kleden en niet doorhebben dat ‘daar’ de sleutel tot de oplossing van hun probleem ligt. Het verklaart ook waarom een kleine verandering in kledingstijl bij deze mensen enorme gevolgen kan hebben. De mindset en de verbale communicatie zitten al deels goed. Ik moet hier enkel een beetje ‘finetunen’ en bijschaven.

Maar ook het omgekeerde kan voorkomen: een vrouw die zich prachtig kleedt, weet wat ze waard is en toch blokkeert als ze bijvoorbeeld haar podium moet pakken. Ook dat kan ik door deze methode heel snel oplossen. Want tijdens de training hoef ik helemaal geen uitgebreide make-over te doen en kunnen we ons meer toespitsen op haar verbale communicatie en assertiviteit. Zij moet vooral zichtbaar en hoorbaar durven worden. 

Daarom werk ik altijd op maat van de klant!

Want als de vier pijlers van jouw imago helemaal kloppen, dan is dat de basis van een stevig fundament. Dan kan enkel ‘succes’ hierop volgen.

Heb jij een probleem in je leven? Dan zit er waarschijnlijk ergens een mismatch: bij de buitenkant, de binnenkant of de overkant. En met mijn ‘SUCCESS' methode detecteer ik het probleem en pakken we vooral dat aan. Daarom werk ik dus niet met standaard procedures of programma’s. Elke vrouw is verschillend. En ook haar stijl en uitstraling is verschillend: belangrijk is dat jij authentiek, zichtbaar en succesvol wordt!

Wil jij weten hoe het zit met de 4 pijlers van jouw imago? Boek dan een imagoscan. Momenteel loopt er een promotie. Dus waar wacht jij nog op?

Op jouw succes,

Annemie