Hebben jullie net zoals ik al heimwee naar de vakantie? Hoe graag ik mijn job ook doe, na een vakantie weer opstarten vind ik niet gemakkelijk! Wie mij goed kent, weet dat ik de meeste vakanties doorbreng in Italië.

Enfin, eigenlijk leid ik daar een vrij simpel leven en geniet ik vooral van de kleine dingen. Want de Italianen slagen erin om ook van die kleine dingen toch telkens iets speciaal te maken. En ik houd daar wel van.

Neem nu een kopje koffie. In Italië is een kopje koffie nooit een ‘gewoon’ koffietje. Neen, de koffie moet van een uitstekende kwaliteit zijn en wordt gemaakt met een professionele machine, zelfs in de kleinste dorpscafeetjes. Ik heb in Italië nog nooit slechte of slappe koffie gedronken.

Ik maak er op reis dan ook een gewoonte van om, net zoals de Italianen, elke ochtend mijn koffie te drinken in een bar in het dorp. Om mijn dorpsgenoten tevreden te stemmen, probeer ik al eens te wisselen van bar. Dit jaar was mijn grote favoriet de nieuwe ‘Spacebar’. Deze bar is vrij nieuw in het dorp, maar immens populair. En op een ochtend sprak ik hierover met Valentino, mijn buurman die vaste klant is in deze bar. Wat maakt deze bar zo geliefd? Niet alleen bij de toeristen, maar vooral ook bij de plaatselijke bevolking?

Tijdens een scootertochtje de dag ervoor had ik samen met mijn echtgenoot een nieuw barretje ontdekt in een aanpalend dorp. De koffie was perfect, de inrichting modern en nieuw, heel veel soorten lekkere ijs, de wijn was ok, maar jammer genoeg: er was geen volk!

Hoe kon dit toch gebeuren? Ik begreep het niet en besprak het met Valentino. Die keek me verbaasd aan en na enig aandringen kwam het eruit: “het is waar, alles is goed in die bar, maar de ‘proprietaria’ (eigenares) is toch niet ideaal’. Ok zei ik, ze is niet moeders mooiste (ze kijkt een beetje scheel en heeft wat overgewicht), maar ze is toch vriendelijk? En de uitbater van de Spacebar hier bij ons in het dorp is toch ook niet de mooiste? Hij weegt minstens 100 kg en staat vol tattoos.

Valentino glimlachte minzaam: Si si, zei hij, maar hier in de Spacebar is er elke namiddag ‘una ragazza’. Inderdaad, elke namiddag, rond aperitief tijd was de eigenaar nergens meer te bekennen en werd de bar uitgebaat door een paar mooie meisjes. Want, voor Italianen is schoonheid belangrijk!

Valentino omschreef het als volgt. Voor Italianen is ‘fare una bella figura’ heel belangrijk. Hij verklaarde zich nader: je hoeft als vrouw alleszins geen perfect figuur te hebben, maar een goede indruk maken is primordiaal. Je moet altijd je best doen om een goede eerste indruk te maken en er ‘zo goed mogelijk’ uit te zien. Vandaar dat Italianen niet alleen belang hechten aan klantvriendelijkheid, goede service en prijs-kwaliteit, maar ook aan het uiterlijk. Dat is immers het eerste dat je ziet! Ook in de plaatselijke koffiebar.

En eigenlijk geldt  dat zo een beetje overal. De eerste indruk is belangrijk! Ook in je zaak of op je werk! En dat hangt dus blijkbaar niet alleen af van de kwaliteit van je product of van je locatie of intrinsieke kwaliteiten. Die moeten natuurlijk goed zijn. Maar het zijn de extra’s zoals een vriendelijke service door iemand die aantrekkelijk en verzorgd is, die de WOW factor bepaalt.

Toen ik hierover sprak met mijn dochter, vertelde ze dat wat Valentino zei inderdaad klopt! Een ander barretje in het dorp dat normaal gezien uitgebaat wordt door 2 gepensioneerden draaide de voorbije week immers ook volop. Omdat de uitbaatster in het ziekenhuis lag, stond 1 van haar mooie kleindochters achter de toog. Mijn dochter had er nog nooit zoveel volk gezien!

Wat Valentino zegt, klopt dus. En ergens valt het wel te snappen. Door wie word jij zelf het liefste bediend? Als de kwaliteit van beide producten en diensten hetzelfde is. Door iemand die ervaren en vriendelijk is of door een ervaren, vriendelijk en verzorgd persoon? 

Daarom een vraagje aan jou. Weet jij hoe je overkomt op anderen? Komen de mensen enkel voor jouw product of dienst of ook echt voor ‘jou’ als persoon? Voor jouw uitstekende service, jouw vriendelijkheid, jouw karakter en misschien zelfs voor je looks? Omdat ze ‘jou’ leuk vinden en omdat jij hen een goed gevoel geeft door er op je best uit te zien? Door je mooi te maken en je best te doen voor hen?

Producten en diensten zijn inwisselbaar, maar jij bent dat niet!

Kortom heb je er al eens bij stil gestaan of die eerste indruk die je op anderen maakt ook jouw beste indruk is? En hoeveel (meer) succes een goede eerste indruk jou zou kunnen brengen?

Ben je benieuwd naar hoe je overkomt en wat je precies uitstraalt? Kom dan zeker eens langs voor een imagoscan. Hierbij gaan we na wat jij momenteel uitstraalt met jouw kleding en looks. Je krijgt niet alleen professionele en eerlijke feedback, maar ook enkele waardevolle tips waarmee je direct aan de slag kan zodat ook jij kan uitstralen wie je ‘echt’ bent en waar je voor staat en zodat dit ook voor anderen onmiddellijk zichtbaar wordt.

Op jouw succes!

Annemie