Dit is de tweede blog in een reeks van 3 over het beroep ‘imago coach’. Het is immers moeilijk om uit te leggen wat je beroep precies inhoudt als er nauwelijks bekende voorbeelden te vinden zijn. Iedereen weet heel goed wat een bakker, slager, boekhouder, dokter, enz… doet: je kan je voorstellen wat het beroep precies inhoudt en wat het nut is van dit beroep. Er is dan ook niemand die de meerwaarde van een piloot, loodgieter, leraar, politie-agent of kapster gaat ontkennen. Iedereen doet immers af en toe beroep op hun diensten. 

Iets moeilijker ligt het al met de diensten van een psycholoog, copywriter, financieel adviseur, vastgoedconsulent, wedding planner enz… Er zullen altijd mensen zijn die liever zelf hun geld beleggen, hun huis verkopen of verhuren, hun trouwfeest organiseren, hun eigen teksten schrijven of bij echtscheidingen en andere trauma’s ervoor kiezen om uit te huilen bij vrienden of familie. Toch denk ik dat iedereen inmiddels overtuigd is van de capaciteiten van een schoonheidsspecialist, vastgoedspecialist of beleggingsspecialist?

Ik mag er gewoonweg niet aan denken dat ik al die zaken zelf zou moeten doen, laat staan dat ik er ‘specialist’ in ben.

Ik ben dan ook super dankbaar dat er een loodgieter is waarop ik beroep kan doen als de verwarming lekt, ook al heb ik een ingenieur als echtgenoot. Met alle respect, maar enkele weken geleden deed ‘mijn ingenieur’ er drie uur over om een nieuwe kraan te installeren. Een doorsnee loodgieter kan dit doorgaans toch net iets sneller!

Waarom ga ik hier nu allemaal op in? Het valt me op dat ik elke keer weer opnieuw dien uit te leggen wat mijn beroep precies inhoudt en wat de meerwaarde is van een imago coach. De meeste mensen weten het echt niet! Ze kennen ook geen andere imago coaches en hebben hier dus nog nooit over gehoord. In het beste geval vergelijken ze mij met Jani of Lien De Gol. De hemel zij dank dat die af en toe op TV verschijnen…

En ok, er zijn wel wat overeenkomsten tussen hen en mij: ik ga ook shoppen met mijn klanten, ik restyle hen en help hen met het samenstellen van een nieuwe garderobe. Maar er zijn nog veel meer verschillen! En dan schrikken de mensen soms.

Oh ja, wat doe jij dan anders? Bijna alles antwoord ik dan. 

Je verwacht toch ook niet dat alle koks koken zoals Sergio Herman of Jeroen Meus? In tegenstelling tot mijn TV- collega’s heb ik nooit, maar dan ook NOOIT de intentie om mijn klanten belachelijk te maken. Of om ze te restylen zodat ze zichzelf amper herkennen. Pas op, Jani doet zijn job goed hé! Ik ben waarschijnlijk zijn grootste fan. Elke keer weer ben ik gecharmeerd door zijn aanpak en resultaat. En het is goede TV, met veel emoties, een lach en een traan. Maar vergeet niet dat hij de ‘zwaarste gevallen’ moet aanpakken, op TV wordt immers alles uitvergroot. 

Men laat Jani en zijn team b.v. los op mensen die uit zichzelf nooit klant zouden worden bij mij. Deze kandidaten worden voor het programma opgegeven door partners, goede vrienden of familie. De metamorfose is dan ook fenomenaal. Toch vrees ik dat een aantal van hen na verloop van tijd weer hervalt in zijn oude gewoonten, ondanks de zware inspanningen van Jani, Lien en hun team van kappers, stylisten en visagisten. 

Mijn publiek of ideale klant is dus zeker niet de doorsnee man of vrouw die opdraaft in dit soort TV-programma’s.

Ik wil mensen helpen met hun uiterlijk en imago die zelf tot het besef zijn gekomen dat ze meer kunnen en willen bereiken in dit leven. En die bereid zijn om hiervoor in zichzelf en in hun garderobe te investeren. 

En nu maak ik de vergelijking met de schoonheidsspecialiste. Het zijn toch ook niet enkel de mensen met zware huidproblemen of acné die baat hebben bij een maandelijkse gelaatsverzorging? De vrouwen die ik ken gaan vooral langs om problemen te voorkomen (rimpels) en omdat ze graag investeren in hun uiterlijk en zichzelf.   

Met een imago coach is het al net zo. Daarom zou best ‘iedereen’ minstens 1 keer in zijn of haar leven beroep doen op de diensten van een imago coach. Elke persoon heeft baat bij professionele feedback over zijn of haar imago. Bepaalde mensen hebben een aangeboren talent voor kleding en stijl, maar ook zij zullen na een persoonlijke imago coaching minder fouten maken en nog meer voldoening kunnen halen uit hun uiterlijke presentatie!

Het is een beetje zoals met een personal coach of diëtiste. Heb je die echt nodig om 10 kg af te vallen? In theorie niet, maar in de praktijk vaak wel! De meeste mensen weten perfect wat ze moeten doen om af te vallen. Waarom lukt het dan niet? Omdat iedereen baat heeft bij persoonlijke feedback en professionele begeleiding. Een ‘afvalspecialist’ weet uit ervaring (!)hoe ze elke klant best aanpakt: de ene moet minder koolhydraten eten, een andere moet net ‘meer’ eten om zijn verbranding te stimuleren en er zijn er ook die gewoon te weinig drinken of wat meer moeten bewegen. 

Om jullie een voorbeeld te geven: al 5 jaar probeer ik op eigen houtje af te vallen. Ik kookte volgens de principes van Pascale Naessens, at weinig suikers, kocht vorig jaar alle boeken van Sandra Bekkari enz… Zonder resultaat!  Nu ga ik sinds een paar maanden bij de diëtiste en lukt het plots wel. Ook al deed ik al die jaren heel veel goed, sportte ik mij te pletter en at ik zeer gezond, toch maakte ik een paar cruciale fouten die ervoor zorgden dat ik geen gram afviel. 

En zo is het ook met je uiterlijk en imago. Je doet waarschijnlijk al heel veel juist, maar het grote ‘succes’ of aha-moment blijft uit. Misschien maak jij ook wel een paar grote fouten? Of misschien ben je je nog niet bewust van het belang van je uiterlijke verschijning? 

Daarvoor dient een coach, om je bewust te maken van je fouten en van je capaciteiten.

Ik geef jullie nog een ander voorbeeld om dit te illustreren. Tot voor enkele jaren wist ik b.v. niet dat er loopbaancoachen bestonden. Tot iemand mij adviseerde om toch maar eens bij een loopbaancoach langs te gaan. Dat was de beste raad die ik ooit kreeg! Tijdens dit coaching traject kwam ik erachter dat ik telkens opnieuw dezelfde fout had gemaakt tijdens mijn carrière. Daarnaast leerde ik mijn waarden en competenties kennen en werd duidelijk dat ik niet alleen een coach en trainer maar ook een echte ‘ondernemer’ was. Dankzij de coaching maakte ik van mijn bijberoep mijn hoofdberoep, verbeterde mijn gezondheid zienderogen en maakte ik bewustere keuze. 

Weinig mensen zijn zich ten volle bewust van de meerwaarde en het belang van een imago coach. En eigenlijk is dat wel een beetje raar, want onze maatschappij wordt met de dag visueler waardoor uiterlijk en persoonlijke presentatie nu nog belangrijker worden. Zelfs radio-presentatrices komen tegenwoordig elke dag op TV. Tot een paar jaar geleden durfden de Madammen van Radio 2 nog zonder make-up in de studio verschijnen. Maar ook daar is intussen verandering in gekomen…

Tot mijn verbazing doen mensen wel al vaak een beroep op een plastisch chirurg. De gemiddelde schoonheidsoperatie is echter veel duurder, gevaarlijker en minder duurzaam en effectief dan een imago coaching traject! Door het dragen van de juiste kleuren vervagen rimpels vanzelf. Kleding kan elk figuur er goed laten uitzien en het ontwikkelen van je eigen kledingstijl zorgt voor uitstraling en zelfvertrouwen. 

Kortom, iedereen heeft baat bij het professionele advies van een imago coach want imago coaching zorgt ervoor dat je ‘beste ik naar voren komt, op elk moment van je leven!’
Wat houd jou momenteel nog tegen om het advies in te winnen van een imago coach? Aarzel niet, grijp deze kans en kom langs voor een vrijblijvende imagoscan waarin we nagaan hoe het gesteld is met jouw uiterlijke presentatie en imago. 

Op jouw succes!
Annemie