Ik ben imago coach, maar wat is dat nu eigenlijk? Wat is het verschil tussen een imago consulent, een stylist en een imago coach? En waarom zou je hier beroep op doen? Er bestaan toch genoeg verkoopsters die je kunnen helpen met je outfit? 

Ik geef het toe, het wordt er tegenwoordig niet simpeler op. Er komen elke dag beroepen bij of ze krijgen een andere benaming. Gelukkig weten veel mensen intussen dat de ‘cleaning manager’ gewoon een ander woord is voor ‘poetsvrouw’. En het verschil tussen een personal assistant en een personal coach kennen de meeste mensen ook. De personal assistant (soms ook nog ‘secretaresse’ genoemd) helpt je om iets te verwezenlijken. Hij of zij doet dat door je te helpen (assisteren) bij het voltooien van een bepaalde taak of door die taak voor jou te doen. Je geeft de assistent een opdracht en die voert die taak vervolgens uit voor jou. 

In deze blog wil ik daarom ook even ingaan op enkele belangrijke verschillen tussen een ‘verkoopster of verkoop assistent’, een ‘imago consulent’ en een ‘imagocoach’ en de meerwaarde van een imago coach voor je persoonlijk en zakelijk succes. 

Wat doet een verkoopster of verkoop assistent?

De belangrijkste taak van een verkoop assistent is ‘verkopen’. Als je in de winkel op zoek bent naar een jurkje, dan zal de verkoopster dat voor jou vinden. Zij zorgt ervoor dat je naar huis gaat met een nieuwe jurk. Waarschijnlijk in de juiste maat, misschien zelfs met een jasje of accessoire erop. Maar de jurk zal dus niet noodzakelijk in jouw stijl zijn en misschien ook niet in je beste kleur. Daar zijn veel verkoopsters niet mee bezig, ze willen jou vooral die jurk verkopen! Daarom vraagt de verkoopster ook niet of je al een gelijkaardige jurk in je kast hebt hangen. En wanneer ze jou adviseert om er een bepaald jasje bij te kopen, weet ze ook niet of dit wel echt jouw stijl is. Ze gaat vooral af op haar gevoel en persoonlijke smaak. Het gevolg hiervan is dat je als klant op die manier vaak miskopen begaat, zeker als de smaak en stijl van de verkoopster heel verschillend zijn van de jouwe. 

Mijn klanten zijn soms teleurgesteld in verkoopsters, maar dan leg ik uit dat niet alle verkoopsters beschikken over consultancy of coaching skills! Heel veel verkoopsters munten wel uit in uitvoerende taken en zullen vriendelijk en met zorg de winkel netjes houden, de kassa beheren, klanten opvangen, retouches voorbereiden en kleding in de juiste maat en pasvorm aanbieden.

Wat doet een imago ‘consulent’ ?

Als mensen al te vaak miskopen hebben begaan, beslissen ze op een bepaald moment om het advies in te winnen van een professional en dan komen ze doorgaans eerst terecht bij een kleur, stijl en imago ‘consulent’. 

Een doorsnee imagoconsulent heeft een professionele opleiding kleur, stijl en imago analyse achter de rug en zal je kunnen adviseren over welke kleuren en stijlen nu best bij je passen. Tijdens een analyse (meestal 2 tot 3u) zal ze nagaan welke kleuren je best staan en wat precies jouw stijl is.Je zal een kleur-en stijlpaspoort meekrijgen waarmee je als klant zelf aan de slag kan!

Voor heel wat mensen is zo een kleur-en stijlconsult een hele verademing. Eindelijk begrijpen ze waarom shoppen vaak zo moeilijk was en waarom ze zoveel fouten hebben gemaakt in het verleden.   

Jammer genoeg hervallen mensen een tijdje na dit advies toch weer in hetzelfde patroon: helemaal alleen en zonder extra begeleiding is het heel moeilijk om een bepaald patroon te doorbreken. 

Na 6 jaar te hebben gewerkt als ‘imagoconsulente’ was ik hierover vaak gefrustreerd. Ook al deed ik nog zo hard mijn best, sommige klanten hervielen na een paar jaar weer in hun oude vertrouwde gewoonten. En dat is heel normaal! Als je weet dat het gemiddeld 6 maanden duurt vooraleer oude gewoonten vervangen zijn door nieuwe, dan begrijp je dat er dus veel meer dan 4u over gaat vooraleer iemand zijn kledingstijl echt kan aanpassen. 

Ik had inmiddels ook ondervonden dat mijn meest succesvolle klanten ooit hadden gekozen voor het meest uitgebreide advies! En ik besloot het voortaan anders aan te pakken…

Daarom evolueerde ik van imago consulent naar imago coach

Om mijn klanten enkel nog te ‘coachen’ en niet meer vrijblijvend te adviseren, schoolde ik mezelf bij tot ‘coach’. Voortaan zou ik hen enkel nog op een professionele manier aanzetten tot ‘echte’ verandering. 

En dat is dus het grote verschil tussen een imago ‘consulent’ en een imago ‘coach’.  Een goede coach zorgt ervoor dat de klant het zelf kan, liefst zo snel mogelijk maar op zijn eigen tempo. Hij volgt zijn klant op en staat hem bij gedurende een aantal maanden, tot de verandering een ‘feit’ is en weinig moeite kost. 

Dat is trouwens ook wat mijn loopcoach deed toen ik trainde voor de 5 km. Drie keer per week kon ik beroep doen op zijn expertise en ervaring: hij stond me bij toen ik eventjes herviel door een blessure, maar zorgde ervoor dat ik na 6 maanden succesvol de 5 km kon uitlopen. Tijdens de wedstrijd ging het lopen vrij moeiteloos, ik vond het zelfs ‘fun’ en bleef nadien regelmatig lopen. Ook als ik maanden niet loop, kan ik vrij snel de draad weer oppikken, want die 5 km zitten er a.h.w. ‘ingebakken’. En dat geldt ook voor blijvend afvallen, een kort maar krachtig dieet werkt niet! Het aanpakken van je leef-en eetgewoonten wel. 

Eigenlijk geldt dit voor alles. Ook voor shoppen! Vooraleer ze langskomen, hebben klanten vaak een hekel aan shoppen, voor sommigen was dit zelfs de hel. Maar eens ze echt weten wat bij hen past, wordt shoppen leuk: ze kunnen doelgericht en snel shoppen, met resultaat!

Hoe verloopt een imago coaching traject?

Vooreerst volgen we de klant minstens 6 maanden persoonlijk op. Eerst lossen we zo snel mogelijk hun imago en garderobe problemen op en leren hen hoe ze het beter kunnen doen. Tijdens deze transformatie staan we hen regelmatig bij via mail, telefoon en skype, zodat ze hun foutjes kunnen bijsturen. Maar we gaan nog een stapje verder: tijdens de innerlijke coaching sessies, triggeren we immers ook hun intrinsieke motivatie zodat ze nooit meer hervallen in hun oude gewoontes. Automatisch krijgen ze veel meer zelfvertrouwen en succes, op alle vlakken van hun leven. En dan begint het pas echt! Er is no way back: eens ze de smaak echt te pakken hebben, willen ze meer!

Het is zoals met de 5 km lopen: sommigen willen hierna 10 km lopen of trainen zelfs voor een marathon, afhankelijk van hun persoonlijkheid en de hoeveelheid tijd, geld en energie die ze hieraan willen besteden. Onze allerbeste en meest succesvolle klanten evolueren mee met ons bedrijf: ze blijven de blogs lezen en passen onze tips toe. Zo worden ze onze ambassadeurs en soms zelfs vrienden. En in het allerbeste geval leren wij natuurlijk ook van hen! 

Benieuwd naar wat een imago coaching  voor jou kan betekenen? Lees dan zeker het gratis e-book ‘Imago coaching’.  Je kan het hier downloaden. Heb je eerder behoefte aan enkele concrete tips? Like dan onze Facebook pagina of connecteer met mij op Linkedin

Op jouw succes! 

Annemie