Is het je al overkomen dat je geheel onverwacht thuiskomt met iets nieuws? Waarschijnlijk wel!

Vaak blijkt dit achteraf een miskoop te zijn. Je kocht iets om je beter te voelen of omdat je niets vond om aan te trekken. 

Toen ik deze week de stad introk om de nieuwe collecties te bekijken, kwam ik totaal onverwacht thuis met enkele topstukken, waaronder een oudroze manteltje! Hoe dat kon, leg ik je kort uit in deze blog. 

Ik had het geluk om die dag een goede verkoopster aan te treffen! En dan nog eentje die openstond voor mijn expertise als image consultant. Dit zorgde ervoor dat de verkoopervaring een WOW effect had, zowel op de verkoopster als op mij, de klant.  

Ik mocht die dag dus zelf ervaren dat echt goede verkoopsters en imago coachen veel gemeenschappelijk hebben en samen voor die WOW-ervaring kunnen zorgen. En wel om de volgende redenen. 

  1. Ze houden van mensen: ze zijn vriendelijk en sociaal. Ze willen dat de klant straalt en tevreden is na de aankoop van de kleding. 
     
  2. Ze helpen graag. Klant is koning, altijd! Niets is hen te veel en ze zoeken vol overgave naar de gepaste outfit voor de klant. De verkoopster toonde me zeker 10 jassen alvorens ik de geschikte vond. Zelf ben ik op dat vlak ook onvermoeibaar, ik zoek tot mijn klant tevreden is met de aangeboden kleding.
     
  3. Ze hebben oog voor detail. In een geschikte outfit moeten alle (!) details kloppen. Kleuren en accessoires dienen hierop afgestemd te zijn, de pasvorm is perfect en er zijn geen zichtbare of verborgen mankementen in de outfit aanwezig. En inderdaad: mijn manteltje past perfect! Het  behoeft geen retouche en is volledig in mijn stijl, iets wat zowel ik als de verkoopster hadden opgemerkt. 
     
  4. Ze zijn kritisch. Ze laten klanten geen outfit kopen die hun minpunten in de verf zet, ook al is de kleur geweldig of is de klant ‘verliefd’ op het kledingstuk. Ze zeggen het als kledingstukken te groot, te klein of weinig flatterend zijn. Eerlijkheid duurt het langst! De verkoopster gaf toe dat ik in het roze manteltje veel meer straalde dan in het blauwe dat ik eerst paste. 
     
  5. Ze kunnen hun klant ‘lezen’. Ze kennen de persoonlijkheid en het karakter van hun klant en weten dit te vertalen naar een geschikte outfit. Ze hangen b.v. bepaalde outfits of kledingstukken opzij voor de klant, omdat ze weten dat dit 100% hun stijl is. Klanten vinden dit geweldig! De verkoopster liet me bij de mantel een sjaal passen die me geweldig stond en die tegelijk ook paste bij een ander jasje dat ik onlangs kocht. En die sjaal kocht ik natuurlijk ook!
     
  6. Ze kennen de garderobe van hun klant. Ze onthouden of weten welke andere kledingstukken de klant reeds aankocht en leren hen hoe ze dit kledingstuk kunnen combineren met de rest van hun garderobe. 
     
  7. Ze zijn empathisch en nemen de opmerkingen van hun klant serieus. Aan een klant met maatje 38 die klaagt over een buikje geven ze tips om de buik te verdoezelen. Ook al vinden ze zelf misschien dat het allemaal nogal meevalt met die buik van de klant.
     
  8. Ze durven de klant uit zijn comfortzone halen. Bepaalde klanten hebben net dat extra ‘zetje’ nodig om eens iets anders te proberen. Anders spelen ze te vaak op ‘safe’ en wordt hun garderobe saai. Ze houden wel rekening met de financiële middelen van de klant en verleiden hem niet tot impulsaankopen waar hij later gegarandeerd spijt van zal hebben. De verkoopster drong niet aan op de aankoop van het manteltje, maar ze hing het even opzij om me over de aankoop te laten nadenken.
    Toen ik naderhand terugkeerde om de mantel effectief te kopen, waren we allebei ‘happy’! Dit doe ik ook als ik met klanten ga shoppen: als ze ergens over twijfelen, krijgen ze steeds ‘bedenktijd’ en dat werkt, elke keer. Zo vermijden we miskopen.
     
  9. Ze zijn eerlijk. Als er niets hangt dat bij de klant past, dan zeggen ze dit ook. Ook al verkopen ze dan niets. De verkoopster probeerde me geen andere goedkopere jas aan te bieden om toch maar te verkopen, Ze respecteerde mijn keuze om nog even na te denken, met het risico dat ik niet zou terugkeren…
     
  10. Ze zijn integer. Coaches en verkoopsters kennen bepaalde geheimen van hun klanten maar ze vertellen die natuurlijk nooit door! 

Kortom, het feit dat ik vorige week geholpen werd door een topverkoopster, zorgde ervoor dat ik mijn garderobe kon aanvullen met 3 nieuwe basisstukken, niet slecht als je bedenkt dat ik slechts 1.5u heb gewinkeld. 

En dat kan jij ook ervaren! 

Wil je weten hoe het voelt om geholpen te worden door een goede verkoopster en een imago coach? Tijdens een VIP-dag ga ik samen met een team ervaren verkoopsters op zoek naar jouw ideale outfits!

Of wil je van jouw verkoopsters ook topverkoopsters maken? Via gespecialiseerde opleiding en coaching van je verkoopteam zal jouw omzet verdubbelen en krijg je gegarandeerd meer tevreden klanten! Contacteer ons voor meer info hierover. 

Op jouw succes!
Annemie