Als imago coach vraag ik mijn klanten tijdens een imago scan wat ze nu eigenlijk precies willen uitstralen. En ‘betrouwbaarheid’ staat steevast in de top 5. Bijna iedereen die ik spreek, beweert dit als een van hun belangrijkste waarden te beschouwen. Zelf vind ik het ook heel belangrijk dat mensen op mij kunnen rekenen!

De meeste ondernemers geven via hun uiterlijk een betrouwbare indruk. Ze dragen vaak blauw of andere ‘professionele’ kleuren zoals grijs of zwart.

Maar wat sommigen vergeten is dat je imago niet enkel afhangt van je kleding, maar ook van je gedrag! Dus als je graag betrouwbaar overkomt, dien je je ook zo te gedragen. En daar loopt het soms toch al eens mis…

Ik erger me vreselijk aan vrienden, klanten of collega’s die regelmatig of ‘systematisch’ vergeten te antwoorden op mijn mails of berichten. Ik weet dat we tegenwoordig ‘overspoeld’ worden door berichten via allerlei kanalen. Tot voor kort moest ik enkel mijn mailbox in de gaten houden, maar tegenwoordig kijk ik voor de zekerheid toch ook meestal 1 keer per dag op Linkedin, Messenger en What’s app. En ik weet, dat is veel om in de gaten te houden! En soms vergeet ik ook al iets. Ik ben immers, zoals vele creatievelingen, van de ‘nonchalante en flexibele’ soort en ik eis dan ook zeker geen perfectie van anderen. Zelf ben ik immers verre van ‘perfect’!

Ik durf ook al eens een mail over het hoofd te zien of te laat te komen op een afspraak.

Waarom vertel ik dit nu allemaal?

Wel het is mij de laatste weken een paar keren overkomen dat klanten en collega’s hun afspraak bij mij vergaten. Het was waarschijnlijk toeval en ik neem dit zeker niet persoonlijk op, maar toch vind ik het niet leuk als ik uren zit te wachten op mensen die niet komen opdagen. Het kost mij tijd en geld, maar hen indirect ook. Als je niet komt opdagen, komt dit niet alleen ‘onprofessioneel’ over. Het gaat ook ten koste van je ‘betrouwbaarheid’. En dat is nu net een ‘sleutelwoord’ in relaties en zaken doen in het algemeen.

Onlangs had ik het in mijn wekelijkse netwerktraining over de 'Gunfactor': people have to ‘like’, know and trust you.

En vanwaar komt die trust factor denk je? Zakenrelaties zijn niet veel anders dan gewone relaties. Als je een langdurige relatie wil aangaan met iemand, dan is ‘vertrouwen’ gewoon  heel belangrijk..

Daarom enkele tips voor betere (zaken) relaties:

  • Beantwoord zo snel mogelijk je berichten, zelfs al is het met een korte boodschap waarin je belooft om later uitvoerig te antwoorden.

  • Bel mensen terug als je een gemiste oproep hebt, zeker als men de moeite nam om een bericht in te spreken.

  • Kom op tijd naar je afspraak en verwittig als je later zal zijn.

  • Zeg afspraken nooit af op de dag zelf, tenzij je een noodgeval hebt of ziek bent.

  • Excuseer je uitvoerig als er toch iets is misgelopen.

Als je rekening houdt met deze tips, zullen je relaties verbeteren en zal je omzet stijgen. Je vrienden, familie en collega’s zullen je betrouwbaarheid appreciëren en je veel gemakkelijker aanbevelen bij hun vrienden, familie en klanten.

Trouwens, jij wil toch ook die ideale klant die op tijd komt en zijn factuur betaalt? 😊

Op jouw succes!

Annemie