Veel ondernemers hebben stress!

Ze werken te veel en vinden het moeilijk om ‘goed personeel’ te vinden. Gesprekken met collega-ondernemers draaien heel vaak uit op jammerklachten over de omgang met de mensen in hun bedrijf: ze vinden het jammer dat hun mede vennoten en medewerkers niet denken en handelen zoals zijzelf

Vroeger kampte ik met dezelfde ergernissen als deze collega-ondernemers. Waarom kon mijn nieuwe poetsvrouw niet poetsen zoals ik ? En waarom kon mijn collega niet, net zoals ik, een beetje flexibeler zijn in haar planning? Waarom wenste ze alles weken, liefst maanden op voorhand te plannen?

Zoals de meesten van mijn klanten had ikzelf op dat moment ook nog nooit gehoord van de verschillende persoonlijkheidsmodellen. Dit zijn psychologische modellen die speciaal ontwikkeld werden om het gedrag en karakter te begrijpen van onze medemens. Bekende persoonlijkheidsmodellen zijn DISC, MBTI, Enneagram enz…

Door het bestuderen van enkele van deze persoonlijkheidsmodellen, leerde ik  dat er geen ‘ideale’ persoon is. Er zijn verschillende soorten mensen die zich in bepaalde situaties gelijkaardig gaan gedragen. Al deze modellen kennen types die eerder ‘introvert’ of ‘extravert’ zijn, weinig dominant of zeer dominant zijn, weinig of veel structuur nodig hebben enz… 

Het inzicht dat mensen totaal verschillende kernwaarden en talenten hebben en dat dit vaak samenhangt met hun persoonlijkheidstype leerde me om veel begripvoller te zijn voor de mensen in mijn omgeving.

En eerder dan te focussen op de ‘ideale persoon of werknemer’ leer ik mijn klanten om een ideaal team samen te stellen. Ik ondervond zelf hoe belangrijk een goed team is voor jouw (blijvend) succes. Het vraagt heel veel energie om alles alleen te doen, je kan je dus maar beter zo snel mogelijk omringen met de juiste mensen.

Met uitgebreide instructies bleek mijn poetsvrouw toch de ideale werkneemster voor mij: geen moeite is haar te veel en elke week opnieuw poetst ze mijn huis op een heel nauwgezette en precieze manier. Ik heb het huis graag netjes maar krijg zelf weinig energie van poetsen: het werk is te repetitief en eentonig voor mijn creatieve type. Kortom door het bestuderen van al deze persoonlijkheidstypes zag ik in dat mijn poetsvrouw en ik eigenlijk een ideaal team vormen!

Plotsklaps realiseerde ik mij dat ik ook wel iets kon leren van mijn super gestructureerde collega: door met haar samen te werken begon ik mijn werk meer op voorhand te plannen en vermeed ik heel wat onnodige stress.

Kortom, zowel in mijn privé situatie als in mijn beroepsleven ben ik de kennis van de verschillende types actief beginnen toepassen. Dat zorgt ervoor dat ik momenteel veel milder in het leven sta. In plaats van mij te ergeren zoek ik nu eerder naar een oplossing : de sleutel ligt vaak in ‘communicatie’ en focussen op de talenten van de mensen rondom mij. Maar ik ben zeker niet de enige onderneemster die hiermee worstelt.

Tijdens mijn trainingen en coaching trajecten aan ondernemers en leidinggevenden zijn dit immers vaak terugkerende onderwerpen: ze klagen over het gebrek aan communicatie of begrip, ze hebben (onbewuste) vooroordelen en leven met de idee dat men anderen kan veranderen of verbeteren. Dit is eigenlijk onmogelijk en ook helemaal niet nodig! De kunst is dat je als leider zelf beter leert communiceren en ideale teams kan samenstellen!

Dus de ondernemer die zich onlangs tijdens een feestje bekloeg over het gebrek aan commerciële vaardigheden van zijn medewerker aan het onthaal zou ik zeker niet aanraden om deze medewerker te ontslaan. Wanneer hijzelf weg is voor opdrachten in het buitenland kan hij deze medewerker 200% vertrouwen: hij is elke dag op post, de klanten zijn gek op hem en hij kan goed overweg met de rest van het personeel. Naar mijn idee is dat ook veel geld waard! En ja, deze medewerker is minder commercieel dan de baas zelf en de omzet is op die dagen misschien iets minder. Maar vergeet niet dat mocht deze medewerker ‘identiek’ zijn aan de baas, hij op termijn waarschijnlijk zijn eigen zaak zou starten.

De baas zou het commerciële luik tijdens zijn afwezigheid wel kunnen toekennen aan een andere medewerker. Dit is dus iets wat in het team zeker moet onderzocht worden: is er iemand in het bestaande team die een commercieel talent heeft en hier iets wil mee doen?

Dat dit echt wel tot een winning team kan leiden, blijkt uit het succes verhaal van een andere ondernemer die ik tegenkwam op het feestje: hij werd geflankeerd door zijn ‘topverkoper’. Bleek dat die voordien werkzaam was geweest als buschauffeur. Gelukkig heeft zijn huidige baas zijn commercieel talent op tijd gespot!

Daarom hierbij enkele tips voor winning teams

  • Luister naar je werknemers en hun behoeften

  • Focus op hun talent, eerder dan op hun zwakte

  • Zorg dat je team bestaat uit ‘complementaire’ persoonlijkheden

Heb jij als ondernemer of leidinggevende nood aan een klankbord of wens je tips om met je personeel of collega’s om te gaan? Aarzel dan niet om ons te contacteren voor een vrijblijvend intake-gesprek. We helpen je graag!

Op jouw succes!

Annemie