Vijf kledingtips om beter te verkopen

1) Draag kleding die bij jou past.

Wie graag goed verkoopt, moet zelfvertrouwen uitstralen: je dient overtuigd zijn van je product of dienst, maar ook van jezelf en je outfit. Dus het helpt zeker om kleding te dragen die bij je past en waarin je je goed voelt. Kies dus steeds voor outfits die echt bij je passen: klassieke types zijn mooi met klassiek gesneden kleding, maar wie eerder trendy en creatief is kiest beter niet voor een te klassieke outfit: je karakter dient steeds zichtbaar te zijn in je (zakelijke) kleding. Als je outfit niet past bij je persoonlijkheid, dan kom je minder authentiek over en dit zal zich onbewust vertalen naar minder zelfvertrouwen of zelfs onzekerheid. 

2) Beter overdressed dan underdressed

In de verkoop dien je je af te stemmen op je klant: er is immers geen verkoop als de klant jou niet leuk vindt. De ‘gunfactor’ is dus heel belangrijk: de klant moet jou de verkoop ‘gunnen’. En hierin speelt de eerste indruk een ongelooflijk belangrijke rol. ‘People have to know, trust and like you before they buy from you’. Een eerste indruk kan je jammer genoeg slechts 1 keer maken! Je bent daarom beter altijd een beetje overdressed dan underdressed: draag outfits die je gemakkelijk kan downdressen. Het is immers veel makkelijker om snel je das of jasje uit te doen en je zo een beetje minder zakelijk op te stellen. 

3) Verzorg jezelf

Mensen vertrouwen sneller iemand die er netjes en verzorgd uitziet. Maar je hoeft zeker geen gladde of afgeborstelde look te hebben, integendeel. Dat zou kunnen afschrikken: te veel perfectie maakt mensen soms achterdochtig en afstandelijk.

4) Pas je aan aan jouw klant

Ideaal is het als je de dresscode kent van je potentiële klant. Een vriend van mij die verkoper is verklapte me dat hij op voorhand probeert uit te zoeken hoe de mensen in het bedrijf gekleed gaan en dat hij daar dan zijn kleding op afstemt. Dus soms is het wel nodig om een strak maatpak te dragen, zeker als je zaken wilt doen met een bedrijf waar de dresscode vrij zakelijk en strak is. 

Die vriend, een zeer succesvolle senior accountmanager in de IT-sector, vertelde me ook dat hij, afhankelijk van zijn klant er soms voor kiest om de wagen niet op de oprit te zetten en een beetje verderop te parkeren. Net als een maatpak kan ook een dure wagen bij sommige klanten een vervelend gevoel oproepen. Dus ken je klant en zijn voorkeuren en pas je hieraan aan…

5) Zwart is een gevaarlijke kleur

Kleuren zijn heel belangrijk voor je uitstraling! Meer nog dan de stijl is de kleur van je outfit bepalend voor je uitstraling. Als je mooi oogt met zachte kleuren dan zal je een veel te harde en saaie uitstraling krijgen door het dragen van zwart. Zwart is in tegenstelling tot wat velen denken een beetje een riskante kleur. Als het bij je past kan dit heel stijlvol ogen, maar als je minder goed bent met donkere kleuren, kan zwart je er ook veel ouder en zelfs ziek laten uitzien. Zwart creëert bovendien altijd een soort van ‘afstand’ en is daarom minder geschikt in bepaalde sectoren. 

Maar ook hier nogmaals: stem je af op je klant! Want alles hangt natuurlijk af van je prospects: in de creatieve sector en modebranche is zwarte kleding net heel trendy en stijlvol…

Over het algemeen kan men stellen dat ‘blauw’  een goede keuze is voor een verkoper. Blauw straalt vertrouwen uit. Het is niet toevallig ook de kleur van bepaalde uniformen (politie, piloten). Ook in de bank- en verzekeringssector draagt men veel blauw. Het is trouwens de favoriete kleur onder de Belgische bevolking. Let wel op dat je blauwe outfit niet te ‘saai’ oogt en selecteer met zorg je hemd, das en schoenen. 

Meer keuze, maar ook meer kans op foutjes bij vrouwen

In tegenstelling tot mannen, hebben vrouwen veel meer keuze. Een broek, rok of jurk, het kan allemaal, mits het er maar zakelijk en verzorgd uitziet. 
Vrouwen hebben meer keuze en maken dus ook meer kans om foutjes te maken. Vaak gemaakte fouten zijn:

  • Te veel kleuren (door elkaar): oogt niet zakelijk

  • Te korte rok of kleedje (knielengte is ideaal)

  • Te diep decolleté (komt je imago niet ten goede)

  • Te veel make-up (schrikt af)

  • Geen make-up (lijkt onverzorgd)

  • Te veel parfum (schrikt af)

  • Verschillende stijlen door elkaar dragen: een geklede jurk met bv sportief jasje, sjaal of schoenen (denk maar aan de hippe sneakers onder jurkjes)

  • Te saaie outfit (met te weinig of geen accessoires)

Kortom, ben je als ondernemer of leiding gevende onzeker over je uitstraling en vind je het lastig om de juiste outfit samen te stellen? Aarzel dan niet om mij te contacteren. Ik nodig je graag uit op een vrijblijvende intake of imago scan

Op jouw succes!

Annemie