Toen ik deze week de stad introk om de nieuwe collecties te bekijken, kwam ik onverwacht thuis met een paar nieuwe winterjassen. En dit had veel te maken met de goede verkoopster die ik die dag aantrof. Zo ondervond ik aan den lijve wat de unieke combinatie van goede verkoopsters en professionele kennis van je kleur en stijl kan betekenen!  

Goede verkoopsters en imago coachen zorgen bij hun klanten voor een wow effect!

En wel om de volgende redenen:

1)     Ze houden van mensen: ze zijn vriendelijk en sociaal.

2)     Ze helpen graag. Klant is koning, altijd! Niets is hen te veel en ze zoeken vol overgave naar de gepaste outfit voor de klant. De verkoopster toonde me zeker 10 jassen alvorens ik de geschikte vond. Zelf ben ik op dat vlak ook onvermoeibaar, ik zoek tot mijn klant tevreden is met de aangeboden kleding.

3)     Ze hebben oog voor detail. In een geschikte outfit moeten alle (!) details kloppen. Kleuren en accessoires dienen hier perfect op afgestemd te zijn, de pasvorm is perfect en er zijn geen zichtbare of verborgen mankementen in de outfit aanwezig. De verkoopster had kennis van zaken en merkte fijntjes op dat bij het manteltje geen retouche nodig was, wat ik natuurlijk ook al zelf had opgemerkt.

4)     Ze zijn kritisch. Ze laten klanten geen outfit kopen die hun minpunten in de verf zet, ook al is de kleur geweldig of is de klant ‘verliefd’ op het kledingstuk. Ze zeggen het als kledingstukken te groot, te klein of weinig flatterend zijn. Eerlijkheid duurt het langst! De verkoopster gaf toe dat ik in het roze manteltje veel meer straalde dan in het blauwe. De blauwe deed me er een beetje ouder uitzien: iets wat ik zelf ook wist, donkerblauw is voor mij geen topkleur, maar eerder een combinatiekleur.  

5)     Ze kunnen hun klant ‘lezen’. Ze kennen de persoonlijkheid en het karakter van hun klant en weten dit te vertalen naar een geschikte outfit. Ze hangen b.v. bepaalde outfits of kledingstukken opzij voor de klant, omdat ze weten dat dit 100% hun stijl is. Klanten vinden dit geweldig!

6)     Ze kennen de garderobe van hun klant. Ze onthouden of weten welke andere kledingstukken de klant reeds aankocht en leren hen hoe ze dit kledingstuk kunnen combineren met de rest van hun garderobe. De verkoopster liet me bij de mantel een sjaal passen die me geweldig stond en die tegelijk ook paste bij een ander jasje dat ik onlangs kocht. En die sjaal kocht ik natuurlijk ook!

7)     Ze zijn empathisch en nemen de opmerkingen van hun klant serieus. Aan een klant met maatje 38 die klaagt over een buikje geven ze tips om de buik te verdoezelen. Ook al vinden ze zelf dat het allemaal nogal meevalt met die buik van de klant.

8)     Ze durven de klant uit haar comfortzone halen. Bepaalde klanten hebben net dat extra ‘zetje’ nodig om eens iets anders te proberen. Anders spelen ze te vaak op ‘safe’ en wordt hun garderobe saai. Ze houden wel rekening met de financiële middelen van de klant en verleiden hem niet tot impulsaankopen waar hij later gegarandeerd spijt van zal hebben. De verkoopster drong niet aan op de aankoop van het manteltje, maar ze hing het even opzij om me over de aankoop te laten nadenken. Toen ik naderhand terugkeerde om de mantel effectief te kopen, waren we allebei ‘happy’!

9)     Ze zijn eerlijk. Als er niets hangt dat bij de klant past, dan zeggen ze dit ook. Ook al verkopen ze dan niets. De verkoopster probeerde me geen andere goedkopere jas aan te bieden om toch maar te verkopen, ze respecteerde mijn keuze om nog even na te denken, met het risico dat ik niet zou terugkeren…

10)  Ze zijn integer. Coachen en verkoopsters kennen bepaalde geheimen van hun klanten maar ze vertellen die natuurlijk nooit door!

 

Vond je dit artikel interessant en wil jij dat ik van jouw kledingverkoopsters de ‘ideale’ verkoopsters maak? Dankzij gespecialiseerde opleiding en coaching van je verkoopteam kan jouw omzet verdubbelen. Contacteer ons voor meer info hierover. 

 

Op jouw succes!

Annemie