Het zijn voor mij drukke, overweldigende, boeiende en confronterende tijden, niet alleen op professioneel vlak maar ook op persoonlijk vlak. Mijn belangrijkste inzicht van de voorbije weken is dat ik een hoogsensitieve (intuïtieve) zorgzame ondernemer ben. En dat is helemaal ok ! Meer nog, bijna al mijn klanten zijn dat ook!  Wat ik vroeger als mijn grootste struikelblok zag is dus ook mijn grootste kracht. Ik weet immers als geen ander waarmee deze ondernemers worstelen en wat ze doormaken.

Hoe kwam ik tot dit inzicht en wat betekent dit voor jou?

Herken je dat? Je hebt het gevoel dat je klaar bent voor een volgend niveau. Je blijft steeds maar tegen dezelfde dingen aanlopen en cirkeltjes draaien, dus in een opwelling maak je een afspraak bij een coach.  Uit ervaring weet ik dat ik ver genoeg uit mijn comfortzone moet gaan om echt resultaat te krijgen. Tijdens coaching sessies herken ik alle oefeningen en technieken uit mijn eigen sessies met klanten. Hierdoor begin ik veel te veel na te denken en te analyseren, waardoor ik dus ‘in mijn hoofd’ blijf zitten en de coaching niet de gewenste effecten heeft. Naast beroepsmisvorming is ‘teveel in je hoofd zitten’ ook een valkuil voor hoogsensitieve personen.  

Deze keer wilde ik kost wat kost vermijden dat de coaching tot niets zou leiden. Al te vaak draai ik de rollen om en coach ik onbewust mijn vriendin, kinesist, kapper, schoonheidsspecialiste of voetreflexologe, enz… terwijl ik eigenlijk hun steun nodig heb. Na een sessie- waarvoor ik notabene betaald heb- voelen zij zich vaak beter dan ik: een tweede valkuil van hoogsensitieve hulpverleners en ondernemers. 

Daarom koos ik dus voor een coachingtraject met paarden.

Ik hou van dieren, heb zelf een hond en woon recht tegenover een manège. Toch ben ik een klein beetje bang van paarden en inderdaad,  als klein vrouwtje zo naast een kolos van 800 kg, dat voelde niet erg comfortabel aan. In dat opzicht was de coaching dus zeker al geslaagd! Maar door met de dieren aan de slag te gaan, was ik ook verplicht om letterlijk in het hier en nu te blijven. Nog iets waar hoogsensitieve personen het vaak lastig mee hebben. Als ik dit merk bij mijn klanten gaan we wandelen, laat ik hen een oefening maken of moeten ze iets tekenen of uitbeelden: in de natuur en via het onderbewuste komen ze immers veel gemakkelijker bij hun gevoel.

En dat is iets waar paarden heel goed in zijn. Tijdens de coaching voelde het paard, net als een hoogsensitief persoon, alles haarfijn aan. Daarenboven spiegelde het als een echte coach mijn gedrag en gaf me wat ik op dat moment nodig had.  En dat was nieuw voor mij. Dit leren ontvangen, er dankbaar voor zijn en het appreciëren. BAM, die kwam binnen. Herkenbaar? Een hoogsensitief persoon heeft doorgaans geen moeite om tijd, aandacht, geld enz… te geven. Maar bv complimenten ontvangen heb ik mezelf echt moeten aanleren! Ook dit herken ik bij mijn klanten. Vierde valkuil dus!

Als hoogsensitief persoon, ondernemer en coach voel ik haarfijn aan wat mijn kinderen, partner, vrienden en klanten nodig hebben. Maar ik heb me in de loop der jaren zo hard aan mijn omgeving aangepast, dat ik soms niet goed meer wist wat goed was voor mij. Het zal ergens diep weggestopt en soms vond ik het wel hoor. Wanneer mijn intuïtie en lichaam het bijna letterlijk uitschreeuwden, luisterde ik heus wel. Maar als mijn innerlijke stem me zachtjes iets toefluisterde, nam mijn over ontwikkelde ratio het soms over en dan nam ik dus foute beslissingen of deed ik zaken die eigenlijk niet zo goed zijn waren mij. Een klassieke vijfde valkuil van veel hoogsensitieve ondernemers…

En inderdaad, heel wat van mijn klanten worstelen hier zelf ook mee. Het zijn vaak principïële, rationele ondernemers en professionals die al vrij succesvol zijn, maar aanvoelen dat er nog zoveel meer in hen zit. Ze denken veel na, voelen bepaalde zaken aan, maar kunnen ze niet benoemen. Soms hebben ze bepaalde gevoelens of verlangens zo diep weggestopt in hun binnenste dat ze er zelfs niet meer bij geraken. Om te voldoen aan de eisen van hun omgeving hebben ze in de loop der jaren een bepaald ‘imago’ aangenomen of masker opgezet. Na een tijd begint dit te wringen. Als ze hier niets aan veranderen en blijven zitten in valkuil nummer 6  en dus vooral op hun ratio vertrouwen, dan bestaat het gevaar dat ze terechtkomen in een persoonlijke crisis: depressie, burn-out, echtscheiding, faïllessement enz…

Hooggevoelige ondernemers zijn vaak ondernemer of zelfstandige geworden uit ‘passie’ of idealisme. Ze hebben van hun hobby hun beroep gemaakt of hopen door hun producten of diensten bij te dragen aan het welzijn van de aarde of de hele wereld. Ze willen hierbij vooral anderen helpen. Maar doordat ze hun eigen behoeftes en wensen niet kennen of negeren,  dreigen ze ten onder te gaan aan hun eigen principes. Ze durven vaak niet genoeg geld te vragen voor hun diensten of zeggen te vaak ja, ook wanneer ze liever neen zouden zeggen. Herken je deze 7de valkuil?

Hoogsensitieve ondernemers zijn lieve, zorgzame creatievelingen met een hart voor anderen. Ze zijn vaak allergisch voor misplaatst uiterlijk vertoon, autoritair leiderschap en macho gedrag. Hierdoor onderschatten ze hun eigen leiderschapskwaliteiten en talenten. Ze beseffen dat ze beter zijn dan bepaalde concurrenten of collega’s maar toch durven of kunnen ze hun eigen kwaliteiten en talenten niet benoemen. Dit is een klassieke valkuil van hoogsensitieve personen en bijgevolg dus ook van de hoogsensitieve ondernemer. Valkuil nummer 8!

En al deze hoogsensitieve ondernemers kan ik dus heel goed helpen! Want ik heb het de voorbije tien jaar allemaal zelf meegemaakt. Ik weet wat ze nodig hebben en hoe ik hen het beste aanpak om een blijvend resultaat neer te zetten, zodat ze meer authentiek, zichtbaar en succesvol worden. Op alle terreinen van hun leven.

Door zich te kleden en gedragen op een manier die echt bij hen past, trekken ze de juiste klanten, vrienden en partners aan, waardoor ze automatisch meer zelfvertrouwen krijgen en zichtbaar durven worden. Zo (h) erkennen ze eindelijk hun eigen waarde en durven ze betere prijzen vragen waardoor ze meer verdienen en zelf weer meer tijd kunnen besteden aan de personen en zaken die er voor hen echt toe doen.  

Speciaal voor sensitieve, introverte ondernemers die meer willen halen uit zichzelf en hun bedrijf  ontwikkelde ik de VIP succes training.

Herken je je in de valkuilen van de hoogsensitieve ondernemer en wil je hier daadwerkelijk iets aan doen, zet dan nu de eerste stap en boek een vrijblijvende intake of imagoscan. Dan bekijken we samen hoe ik jou verder kan helpen naar een imago, bedrijf en carrière die echt bij jou passen.