Onlangs was ik in Nederland op een business event voor vrouwelijke ondernemers.

De inrichter (een collega- image professional)  had blijkbaar ook heel wat image consultants uitgenodigd, want die waren duidelijk in de meerderheid. In tegenstelling tot andere evenementen droegen de meeste vrouwen hier wel kleding die bij hen paste. Zij waren dan ook vooral geïnteresseerd in de zakelijke tips die ze zouden krijgen…

Onze collega stimuleerde ons bijvoorbeeld om meer zichtbaar te durven zijn en meer ons podium te ‘nemen’ Daarom nodigde ze ons regelmatig uit op het mini-podium vooraan in de zaal. Het viel me op hoe ‘mondig’ en ‘vlot’ onze noorderburen zijn. Ik wachtte en wachtte, maar geen enkele Belgische onderneemster ging vooraan staan…

Eén dame was amper 2 weken geleden een nieuwe zaak opgestart en zij stond nu al op het podium haar bedrijf te promoten! En alweer was ik verbaasd door het gemak waarmee Nederlanders spreken voor een groep, ook al is hun speech of pitch verre van perfect.

Mijn collega gaf ons ook de raad om alles wat we ondernemen in onze zaak, te zien als een ‘kladversie’. Dat geeft veel minder stress. Deze tip kreeg ik al een keertje eerder van een andere Nederlandse business coach.  

En het is inderdaad waar dat je de lat niet onnodig hoog mag leggen voor jezelf.

Te veel perfectionisme kan je ‘verlammen’ en maakt dat je niet in actie durft te komen.

Dat ze haar tips zelf toepast, was ook te merken: het evenement was zeker waardevol, maar verre van perfect: de modeshow met zakelijke kleding werd gelopen door vrienden en familie en verliep niet altijd even vlotjes, de inhoud van het evenement was niet echt nieuw (de meeste image consultants weten wel waarop je moet letten bij zakelijke kleding), enz…

Jammer genoeg slaag ik er nog steeds niet in om de tip van de kladversie zelf toe te passen. Waarschijnlijk omdat ik het op dit punt niet helemaal eens ben met mijn Nederlandse collega’s. Ik heb me namelijk al net iets te vaak onderwerp van experiment gevoeld op dergelijke evenementen en workshops.

Ooit heb ik zelfs geld betaald voor een workshop, gegeven door kandidaat-trainers die ik op het einde ook moest beoordelen. De echte ‘trainer’ zat intussen op zijn telefoon te tokkelen…  

Misschien vinden jullie me een beetje ouderwets of naïef, maar ik houd van een grondige voorbereiding en aanpak, ook bij een ‘simpele workshop’ of lezing waar op het eerste gezicht weinig geld valt mee te verdienen. En dat zorgt inderdaad voor stress, telkens weer. De aanblik en reacties achteraf van de tevreden deelnemers maakt veel goed natuurlijk!

Maar het gaat hier volgens mij ook om imago en uitstraling!

Hoe kan iemand betrouwbaar overkomen en duizenden euro’s vragen voor een training of opleiding als die persoon weinig moeite doet voor zijn publiek? Veel goede artiesten zijn perfectionisten. Deze mensen blijven last hebben van stress en podiumvrees. En zij beschouwen hun optredens toch ook niet als een kladversie?

De laatste tip van mijn collega vond ik dan weer heel interessant! Tijdens de modeshow met zakelijke kleding adviseerde ze de aanwezigen om zich steeds zo goed en zakelijk mogelijk te kleden, daarbij rekening houdend met je functie en de gelegenheid.

Ik hamer hier zelf ook op bij mijn klanten. Raar genoeg ging mijn collega hier wel de mist in: ofschoon haar outfit vrij zakelijk was, vond ik hem minder geschikt voor deze presentatie. En dat is echt jammer, want nu twijfel ik toch een beetje aan haar expertise. Zelf zou ik op een business evenement nooit winterlaarzen en dikke zwarte panty’s combineren met een jurk, zeker niet als het buiten 25 graden is en de zaal vol zit met image professionals...

Kortom ik heb die dag weer heel wat bijgeleerd!

Van de Nederlanders:

  • Durf jezelf te tonen zoals je bent, niemand is perfect.
  • Grijp af en toe je podium, je hebt er recht op. Je weet vast wel iets interessant te zeggen over je business.
  • Ook succesvolle ondernemers maken soms foutjes.

Van de Belgen:

  • Een beetje terughoudendheid kan geen kwaad, je hoeft niet van de daken te schreeuwen hoe goed je wel bent.  
  • Uitstraling is (nog) belangrijker dan woorden.
  • Een goede ondernemer streeft altijd naar perfectie: de kwaliteit van je product en diensten zijn het belangrijkste! Zeker als je hoge prijzen vraagt.