Als imago coach vraag ik mijn klanten tijdens een imago scan wat ze nu eigenlijk precies willen uitstralen. En ‘betrouwbaarheid’ staat steevast in de top 5. Bijna iedereen die ik spreek, beweert dit als een van hun belangrijkste waarden te beschouwen. Zelf vind ik het ook heel belangrijk dat mensen op mij kunnen rekenen!

Via hun kleding en lichaamstaal wekken de meeste mensen gelukkig  een betrouwbare indruk. Ze dragen vaak blauw of andere ‘professionele’ kleuren zoals grijs of zwart.

Maar wat sommigen vergeten is dat je imago niet enkel afhangt van je kleding, maar ook van je gedrag. Dus als je graag betrouwbaar overkomt, dien je je ook zo te gedragen. En daar loopt het soms toch al eens mis…

Ik erger me vreselijk aan vrienden, klanten of collega’s die regelmatig of ‘systematisch’ vergeten te antwoorden op mijn mails of berichten. Ik weet dat we tegenwoordig ‘overspoeld’ worden door berichten via allerlei kanalen. Tot voor kort moest ik enkel mijn mailbox in de gaten houden, maar tegenwoordig kijk ik voor de zekerheid toch ook meestal 1 keer per dag op Linkedin, Messenger en What’s app. En ik weet, dat is veel om in de gaten te houden! En soms vergeet ik ook al iets. Ik ben immers, zoals vele creatievelingen, van de ‘nonchalante en flexibele’ soort en ik eis dan ook zeker geen perfectie van anderen. Zelf ben ik immers verre van ‘perfect’!

Ik durf ook al eens een mail over het hoofd te zien of te laat te komen op een afspraak. En 1 keer is het mij zelfs overkomen dat mijn klant voor een gesloten deur stond omdat ik ziek op de sofa lag bij mijn ouders. Na een ongerust telefoontje van mijn klant stond ik snel weer thuis! Met Dafalgan en zonder make-up heb ik dan de beloofde kleurenanalyse toch uitgevoerd! Tot grote vreugde van mijn klant die hiervoor speciaal verlof had genomen. 

Ik herinner me ook nog levendig die keer dat ik de datum van een workshop verkeerd had genoteerd.  Maar ook toen ben ik ijlings in de wagen gesprongen en heb ik de workshop met blozende kaken alsnog gegeven. Er zaten immers 5 winkeldames op mij te wachten. Gelukkig was de workshop een succes en was de zaakvoerster zo tevreden dat ik nu nog af en toe met haar samenwerk. 

Waarom vertel ik dit nu allemaal?

Wel het is mij de laatste weken verschillende keren overkomen dat klanten en collega’s hun afspraak bij mij vergaten. Het was waarschijnlijk toeval en ik neem dit zeker niet persoonlijk op, maar toch vind ik het niet leuk als ik uren zit te wachten op mensen die niet komen opdagen. Het kost mij tijd en geld, maar hen indirect ook. Als je niet komt opdagen, komt dit niet alleen ‘onprofessioneel’ over. Het gaat ook ten koste van je ‘betrouwbaarheid’. En dat is nu net een ‘sleutelwoord’ in relaties en zaken doen in het algemeen.

Onlangs had ik het in mijn wekelijkse netwerktraining over de 'Gunfactor': people have to ‘like’, know and trust you before they buy from you. En vanwaar komt die trust factor denk je? Zakenrelaties zijn niet veel anders dan gewone relaties. Als je een langdurige relatie wil aangaan met iemand, dan is ‘vertrouwen’ gewoon  heel belangrjjk.

Daarom enkele tips voor betere (zaken) relaties:

  • Beantwoord zo snel mogelijk je berichten, zelfs al is het met een korte boodschap waarin je belooft om later uitvoerig te antwoorden.
  • Bel mensen terug als je een gemiste oproep hebt, zeker als men de moeite nam om een bericht in te spreken.
  • Kom op tijd naar je afspraak en verwittig als je later zal zijn.
  • Zeg afspraken nooit af op de dag zelf, tenzij je een noodgeval hebt of ziek bent.
  • Excuseer je uitvoerig als er toch iets is misgelopen.

Als je rekening houdt met deze tips, zullen je relaties verbeteren en zal je omzet stijgen. Je vrienden, familie en collega’s zullen je betrouwbaarheid appreciëren en je veel gemakkelijker aanbevelen bij hun vrienden, familie en klanten.

Trouwens, jij wil toch ook die ideale klant die op tijd komt en zijn factuur betaalt? 😊

Op jouw succes!

Annemie