Heb jij ook lentekriebels en zin om te gaan shoppen? Ik alleszins wel!

Toen ik vorige week met mijn tienerdochter op zoek was naar een nieuw kleedje, viel het me op hoeveel totaal verschillende trends en looks er deze lente zijn. Pastels zijn nog steeds very hot, maar je kan ook kiezen voor grote prints, felle kleuren en zelfs de marine-look is weer helemaal in! Keuze genoeg dus, voor elk type.

Eenmaal dochterlief aan het passen geslagen was, hoorde ik tijdens het wachten één van de vriendelijke winkeldames zuchten en kreunen in het pashokje naast mijn dochter. Ze was ongeveer de wanhoop nabij en had reeds 20 outfits gepast. Ze moest voor 19u nog een uniform-outfit kiezen en vond niets dat haar echt stond, ook al had ze de hele winkel tot haar beschikking. Bovendien drong de tijd, want het was intussen al 18u15. Ik zag haar met de minuut miserabeler worden, bovendien had haar zelfvertrouwen ongeveer het nulpunt bereikt. Ik kon het uiteindelijk niet meer aanzien (en horen) en vroeg of ik haar een beetje mocht helpen. Het grootste probleem van de dame was dat ze bij zichzelf echt niet zag welke kleuren haar stonden. Ik weet dat ze heel bekwaam is, want meestal geeft ze andere klanten goed advies, maar voor zichzelf sloeg ze de bal helemaal mis. Dit is een typisch voorkomend probleem! We zien meestal wel wat anderen goed staat, maar bij onszelf is het heel wat moeilijker.

Ik had intussen al door dat de verkoopster het mooiste stond met koele kleuren (vooral roze en blauw stonden haar heel mooi) en dat de prints niet te overdreven mochten zijn. De dame was blond en had een zachte uitstraling. Uiteindelijk koos ze voor een gebloemde lentejurk met roze jasje en een trendy outfit in donkere kleuren. Ze combineerde er (op mijn advies) gelukkig een beige top mee. Zo verzoende ze de hippe trend toch met haar zachte uitstraling… Enfin, ik was blij dat ik de verkoopster mocht helpen en zij was gelukkig dat ze toch nog een passende outfit had gevonden.

Achteraf was ik wel verbaasd en heb ik toch een paar bedenkingen bij dit voorval:

1)      Waarom heeft een bekende kledingketen duidelijk (nog) niet geïnvesteerd in een workshop kleuradvies bij zijn winkelpersoneel?

2)      Geen enkele andere winkeldame slaagde erin om hun collega te helpen, ze kwamen aandraven met de zotste combinaties en stijlen die niet bij haar pasten (ze hadden dus ook nog geen workshop stijladvies gevolgd)

3)      Hoeveel miskopen hebben deze verkoopsters zelf in hun kast hangen denk je?

Dit voorval is een vaak terugkerend probleem in kledingzaken. Veel verkoopsters zijn modebewust en vriendelijk, maar jammer genoeg slaan ze de bal soms mis, vooral bij kleuradvies. Een workshop kleur waarin ze kennismaken met de basisprincipes van de verschillende kleurtypes, zou al heel wat helpen. De verkoopsters zouden dan weten tot welk kleurtype ze zelf horen en ze zouden hun klanten beter kunnen adviseren en zo ... meer verkopen. En dat is toch de bedoeling, niet?

En hoe zit het met jou? Maak je dezelfde fouten als de winkeldame of ken je je kleuren intussen? Ik hoop het laatste…:-)

kleuranalyse

Wil je graag je eigen Kleurenworkshop?

Wil je zelf ontdekken welke kleuren jou laten stralen en hoe je de nieuwste trends kan combineren met je kleurtype? 

Wil je kennismaken met onze manier van werken en zou je graag deze workshop kleur ook eens organiseren bij jou thuis of op het werk?

Contacteer ons vrijblijvend voor een offerte voor een workshop.

 

 

Geniet alvast van de lente en misschien tot binnenkort!

Kleurrijke en stijlvolle groetjes

Annemie