Hoogsensitief, mannelijk en ondernemer

Hoogsensitief, mannelijk en ondernemer

DE LAATSTE TIJD KRIJG IK MEER EN MEER MANNELIJKE ONDERNEMERS OVER DE VLOER DIE HOOGSENSITIEF ZIJN.

Alleen weten de meesten het niet van zichzelf en dat leidt soms tot onnodige problemen. Ik ben zelf ook hoogsensitief, dus ik vind het fantastisch om mannen te coachen waarmee ik diepzinnige gesprekken kan voeren. Deze mannen zitten doorgaans vol ideeën en denken over dingen na. Over het algemeen kunnen ze ook goed luisteren, zijn ze warm en empathisch en als je dieper graaft, blijken ze nog spiritueel ook. In de loop der jaren heb ik zelf mijn hoogsensitiviteit leren accepteren en er mee leren omgaan. Intussen is het zelfs mijn grootste kracht geworden, maar daarover een andere keer meer. Vandaag wil ik het vooral hebben over de mannelijke HSP ondernemer.

8 valkuilen van hoogsensitieve ondernemers

8 valkuilen van hoogsensitieve ondernemers

Het zijn voor mij drukke, overweldigende, boeiende en confronterende tijden, niet alleen op professioneel vlak maar ook op persoonlijk vlak. Mijn belangrijkste inzicht van de voorbije weken is dat ik een hoogsensitieve (intuïtieve) zorgzame ondernemer ben. En dat is helemaal ok ! Meer nog, bijna al mijn klanten zijn dat ook!  Wat ik vroeger als mijn grootste struikelblok zag is dus ook mijn grootste kracht. Ik weet immers als geen ander waarmee deze ondernemers worstelen en wat ze doormaken.

HOE KWAM IK TOT DIT INZICHT EN WAT BETEKENT DIT VOOR JOU?

Wat we kunnen leren van Einstein!

Wat we kunnen leren van Einstein!

HEB JE DAT OOK SOMS? DAT JE PLOTS HET ‘LICHT’ ZIET? DAT HET INEENS ALLEMAAL HELDER EN KLAAR IS EN DAT JE BEGRIJPT WAAROM IETS MAAR NIET WIL LUKKEN?

Vorige week overkwam het mij zelf ook tijdens een webinar van een bekende business coach. Dit inzicht zou ik super graag met jullie delen. Het heeft mij alvast veranderd en aangezet tot actie, dus misschien kan het ook jullie helpen…

Laat je niet gek maken door anderen. Blijf bij jezelf!

Laat je niet gek maken door anderen. Blijf bij jezelf!

Ken je ze ook, de vrouwen die beweren dat ze slank zijn zonder enige inspanning?Die beweren dat ze niet aan de lijn doen, maar op zolder of in de kelder een crosstrainer staan hebben en stiekem shakes en maaltijdrepen eten? Of die beweren dat ze genieten van sla en soep en jammer genoeg geen chips, ijs of chocolade lusten?

Kleding combineren: 10 tips om er slank uit te zien zonder dieet

Kleding combineren: 10 tips om er slank uit te zien zonder dieet

Herken je je hierin?Je hebt (alweer) een feestje, bent een paar kg verzwaard en weet niet wat aan te trekken. Dus ga je shoppen, ook al hangt je kast vol kleren. Lees dan zeker deze blog! Ik garandeer je dat je baat zal hebben bij mijn tips om er slank uit te zien, zonder te diëten. Zo kan je deze lente volop stralen en toch genieten van al het lekkers op de communie-en lentefeesten!

Moeite met kleding combineren? Enkele tips!

Moeite met kleding combineren? Enkele tips!

Vind je het moeilijk om kleren te combineren? Draag je vaak dezelfde setjes kleding omdat je onzeker bent over de combinaties? Dan ben je net zoals mijn moeder! Als kind ergerde ik me dood aan het feit dat ze steeds dezelfde kledingsetjes droeg.

Solliciteren kan je leren: 10 kledingtips voor vrouwen!

Solliciteren kan je leren: 10 kledingtips voor vrouwen!

Vorige week vroeg een klant me om een paar kledingtips voor een belangrijk sollicitatiegesprek. Ik dook in mijn pen en schreef er dan maar meteen een blog over waar jullie hopelijk ook iets aan hebben. Want solliciteren en je gepast hiervoor kleden, dat kan je leren! 

Waarom je beter geen superheld bent

Waarom je beter geen superheld bent

Herken je dit? De voorbije weken stonden er heel wat projecten op mijn agenda. Heel boeiend, leerrijk en interessant. Maar ook tijdrovend, energie vretend en druk. Door de veelheid aan taken (zowel privé als professioneel) de tijdsdruk enz… kreeg ik steeds vaker het gevoel dat ik er voor vele zaken ‘alleen’ voor stond.

Hoe burn-out en coaching je kunnen leiden naar het leven van je dromen

Hoe burn-out en coaching je kunnen leiden naar het leven van je dromen

Het aantal burn-outs was nooit groter dan nu. De regering trekt aan de alarmbel en zet alle middelen in om mensen uit hun burn-out te helpen. Een van die middelen is loopbaan coaching. Het was inderdaad ook mijn coach die me ten tijde van mijn eigen burn-out (nu alweer meer dan 5 jaar geleden) weer ‘hoop’ en inzicht gaf in mijn eigen dromen en wensen. En het was ook zij die me aanspoorde om iets meer te doen met die dromen.

Hoe kleding op maat kan leiden tot werk op maat

Hoe kleding op maat kan leiden tot werk op maat

Onlangs zag ik hier nog eens een heel duidelijk bewijs van tijdens een documentaire op TV.

Een jonge Vlaamse journaliste schetste een ontroerend en prachtig portret van haar Congolese vader. We maakten kennis met een fiere, mooie, grote man die uitmuntend gekleed was. Toen hij in de jaren 70 zijn geliefde volgde naar België, besloot hij om van zijn carrière een echt succes te maken, ook al was dat niet simpel voor een Afrikaanse man in een blanke omgeving. Hij ging zich picobello kleden en investeerde fors in kleding op maat.

Zelfs nu hij al een paar jaren geniet van zijn pensioen, ziet hij er nog steeds uit als een echte gentleman. Zijn toenmalige baas vertrouwde hem toe dat hij zijn job vooral te danken had aan zijn fiere levenshouding en kledingstijl. Hij kreeg dan ook de job die hij stiekem ambieerde en kon een mooie carrière opbouwen in het bedrijf van zijn dromen.

Uit respect voor zichzelf en zijn medemens stond en staat hij erop om zich piekfijn uit te dossen.

Hij ziet dit ook als een antwoord op de vormen van latent racisme en uitsluiting die jammer genoeg nog steeds aanwezig zijn in onze maatschappij. Zelf heeft hij daar naar eigen zeggen minder last van gehad. Hij wijt dit grotendeels aan zijn fiere levenshouding en kledingstijl.

 ‘Als je respect hebt voor jezelf, krijg je ook respect terug’. Zijn maatkleding straalt uit dat hij extreem veel zelfrespect heeft en daarnaast ook heel betrouwbaar, precies en professioneel is. En door te kiezen voor maatpakken in een niet-alledaagse kleur en stijl laat hij zien dat hij ook heel creatief is. 

Kortom deze man heeft aan den lijve mogen ondervinden wat ik ook al lang weet: kleren maken de man of de vrouw! Natuurlijk dien je als hoogopgeleide werknemer ook wel een meerwaarde te bieden in je job, maar door te kiezen voor kleding die je persoonlijkheid en professionaliteit onderstreept, kom je al een heel eind. Wat je nu reeds uitstraalt, dient achteraf enkel nog bevestigd te worden.

Dit is veel gemakkelijker dan het tegenovergestelde: je baas of collega’s ervan te overtuigen dat je professioneel, betrouwbaar en creatief bent als dat niet zichtbaar is in je outfit. Mensen geloven vooral wat ze ‘zien’. Jouw zakelijke outfit is dus veel belangrijker dan je denkt! Je hebt bovendien maar 1 kans om een goede eerste indruk te maken, dus je kan ze maar beter grijpen!

En waarom zou jij er ook, net zoals deze stijlvolle Afrikaanse man, niet altijd op je best willen uitzien? Ik heb ondervonden dat AL mijn klanten na een imago coaching traject meer zelfvertrouwen, zelfrespect en zelfliefde kregen. Door kleding te dragen die hun persoonlijkheid onderstreept, stralen ze uit wie ze echt zijn. En dat leidt automatisch tot werk dat bij hen past, meer gezag en aanzien bij de mensen rondom hen: hun baas, collega’s, vrienden, familie en klanten.

Kortom, kleding op maat van jouw persoonlijkheid leidt altijd naar werk en leven op jouw maat! 

Wil je het fragment van de documentaire zien waar het in deze blog over gaat dan kan dit via deze link.

Bekijk 'Behind the bowtie' en andere 4x7-docu's online via deze link.

Wil jij ook een job op jouw maat? Kom dan zeker langs voor een persoonlijke imago scan. Tijdens deze scan ontdek je hoe het zit met jouw zakelijke uitstralin. Grijp deze kans en krijg waardevolle feedback die je carrière die super boost kan geven waarop je al zolang op wacht.

Op jouw succes!

Annemie

 

 

Geboorte van een Dreamteam!

Geboorte van een Dreamteam!

Wat een energie ging er uit van deze bende jonge veulens!

Onlangs mocht ik een teambuilding event verzorgen voor een gerenommeerd advocatenkantoor. Het team was jong, dynamisch en vrij goed geleid! Zoveel was duidelijk. Na een korte inleiding over het belang van een ‘goede eerste indruk’ begonnen we met een opwarmertje. De 10 leden gaven elkaar feedback op een paar gekke en minder gekke vragen van het kaliber:

  • Met welk gerecht zou je mij vergelijken en waarom?
  • Uit welk gezin denk je dat ik kom en waarom?

Hilariteit alom! Maar ook verbazing. Ze vonden het heel verassend dat ze hun recentste teamlid eigenlijk heel goed konden inschatten, ook al was ze nog niet zo lang werkzaam in het kantoor.

Deze persoon straalde dus uit wie ze ‘echt’ was…

Dat bleek nog meer tijdens het tweede deel van de workshop toen de deelnemers elkaar feedback mochten geven over hun uiterlijk en uitstraling. De jongedame in kwestie had een eigen stijl van kleden en kon die stijl op elk moment doortrekken: zo straalde ze dus telkens min of meer uit wie ze was. Voor de andere leden van het team kwam dit als een verassing, maar ook voor de jongedame zelf: je communiceert dus ook via je kleding en niet enkel via de woorden die je zegt!

De eigenaar van het kantoor (ook de oudste en wijste van de bende) kreeg van zijn personeel dan weer de raad om wat meer variatie in zijn stijl te stoppen. Blijkbaar vielen zijn maatpakken wel in de smaak, maar maakten ze hem tegelijk ouder, saai en afstandelijk. Argument van zijn medewerkers: niemand voelt zich elke dag hetzelfde, waarom zou je dan toch elke dag kiezen voor ‘dezelfde look’? Die zat!

Het personeel was dan ook positief verbaasd toen ze hun stijlvolle baas die dag eens in een simpele jeans en anorak zagen. De afstand die hij anders (on) bewust creëert met zijn team, viel daardoor weg en dat vonden ze een hele verademing! Het maakte de teambuilding ook echt geslaagd. Tijdens het spel moest men elkaar positieve feedback geven over elkaars uitstraling en look. De complimenten zorgden ervoor dat alle maskers wegvielen en er was plaats voor (h)echte verbinding.

En dat is toch waar het om draait in een goed team: in een sfeer van geborgenheid elkaar zoveel mogelijk supporteren en ondersteunen. 

De deelnemers genoten van deze fijne ervaring en vertrouwden me toe dat dit de speciaalste teambuilding was die ze ooit hadden meegemaakt. Door open en vrij met elkaar te leren communiceren, ontstonden er mooie en ontroerende momenten. Kortom een fijne voormiddag om nooit te vergeten!

Wil je eens wat anders als teambuilding event of wil jij van jouw team ook een dreamteam maken? We verzorgen workshops en teambuilding events op maat van jouw bedrijf en budget. Contacteer ons voor meer info.

Op jouw succes!

Annemie

Wat trek je aan om te gaan werken?

Wat trek je aan om te gaan werken?

Voor het nieuwe jaar heb je misschien zin in een originele outfit voor op je werk? Dat is veel makkelijker dan je denkt!
Hierbij alvast enkele tips:

Je bent vaak geneigd altijd dezelfde kleren te dragen op het werk... Maar niets weerhoudt je ervan een beetje fantasie mee te nemen naar kantoor: dit is hoe je dat voor elkaar krijgt!

Tip 1: pas je basics aan

Als je je werkdagen op een kantoor doorbrengt, hangt je kleerkast waarschijnlijk vol met eenvoudige, elegante stukken zoals witte bloezen en chino broeken. Toch zijn er tal van manieren om je kantoorkleding een tikkeltje origineler te maken!
Kies in de zomer bijvoorbeeld al eens voor een wit, katoenen T-shirt: dat zal meer effect maken onder een mooie blazer. Of vervang de witte bloes door een bloesje in een andere elegante kleur (pastel, nude, ...)

En vervang je chinobroek af en toe eens door een leren broek of een broek van zwart daim. Als deze aanpassingen je iets te gewaagd lijken voor jouw werkplek, kun je kiezen voor kleuren of originele prints die je look in één klap al een heel stuk opfrissen! Laat je verleiden door een bloedrode, een roze of een gestreepte blazer om het eeuwige zwarte vestje te vervangen. Of koop eens een hemelsblauwe of kanariegele broek in plaats van de klassieke donkerblauwe broek; of draag er een blouse met een stijlvolle print bij...

Tip 2: draag stijlvolle kleding, ook als je thuis werkt!

Werk je thuis of ben je een thuiswerkende moeder (of vader)? Dan heb je misschien de neiging je werkkleding een beetje te verwaarlozen... Vergeet niet dat je dynamischer en productiever bent als je jezelf mooi maakt – zelfs als je de deur niet hoeft uit te gaan. Dus, kleed je elke morgen alsof je ergens naartoe moet. Dan ben je ook klaar om energiek aan de slag te gaan! Dit is ook handig als je af en toe een skype sessie hebt met klanten of een filmpje wil opnemen: dan ben je al direct in de juiste stemming en look!

Tip 3: draag altijd werkkleding in je eigen stijl!

Je zal altijd meer stijl hebben als je kleren je vormen goed laten uitkomen en als je je op je gemak voelt in wat je draagt. Belangrijk is dat je zoveel mogelijk kleding draagt die je mooi vindt en die bij je persoonlijkheid past. Als je bijvoorbeeld creatief bent, dan moet dit ook zichtbaar zijn in je outfit.

Kies dus altijd voor een outfit die past bij jouw lichaamstype en durf te spelen met kleuren, stoffen en prints! Dan ben je er zeker van dat je een goede indruk zal maken!

Tip 4: alles hangt af van de details!

Hoe stijlvol je werkkleding ook is, al die inspanningen voor een schitterende outfit kunnen totaal vergeefs zijn als je haar er broos en plat uitziet. Een mooi kapsel is immers ook een uitstekende manier om je persoonlijkheid kracht bij te zetten, elke dag, en vooral als iedereen zich op jouw kantoor aan een zekere ‘dress code’ houdt.

Ga af en toe langs bij de kapper en investeer niet alleen in je kapsel maar ook in kwaliteitsproducten die glans en volume in je haar brengen. Op zoek gaan naar het ideale kapsel, aangepast aan jouw haartype en jouw levensstijl is essentieel. Maar onthoud ook dat een goede haarverzorging ervoor zorgt dat je haar elke morgen makkelijker en sneller te kappen is. Je kan er ook voor kiezen om je nagels goed te (laten) verzorgen, dat komt professioneler over. Vergeet tot slot ook niet om je look af te werken met een lichte make-up en een snuifje parfum.

Tip 5: Leg je outfit de avond van tevoren klaar

Als topmannen van grote ondernemingen hun werkkleding de avond van tevoren klaarleggen, is daar een goede reden voor: zo verliezen ze ’s morgens geen tijd en voelen ze zich goed in wat ze aantrekken, zonder overbodige stress! Heb je moeite om te kiezen? Voorzie dan twee setjes...

Ben je na het lezen van deze tips nog steeds onzeker over je uitstraling en look? Heb je nood aan extra tips? Contacteer me voor een vrijblijvende imagoscan. Dan gaan we samen na hoe het zit met jouw uitstraling en lichaamstaal!

Op jouw succes!

Annemie

Het mooiste beroep van de wereld!

Het mooiste beroep van de wereld!

Was het door de lekkere hapjes die we aan het verorberen waren, de aangename warmte na onze wandeling door regen en kou? Of door de pittige groentesoep die de trainster voor ons gemaakt had? Het doet er niet toe, feit is dat we daar met ons drietjes gezellig op de Hollandse bank in Den Haag tot dezelfde conclusie kwamen: coachen is het mooiste beroep van de wereld!

Hoe kwam ik daar op die Hollandse bank terecht?

Wel om jullie in de toekomst nog beter te kunnen coachen, had ik me ingeschreven voor een intense dagopleiding NLP wandelcoachen in Nederland. Buiten was het miezerig en ijskoud, maar de wandeling ging door! Na een ochtendje theorie en brainstorming waren we klaar voor het echte werk: een 2u durende tocht in de achtertuin van mijn Haagse collega. Dat je om te wandelcoachen geen eindeloze veldwegen en geurige bossen nodig hebt, was een eye-opener. Maar wel heel handig! Deze wandeling kan je immers bijna overal uitstippelen…

Tijdens de tocht zelf had ik het lastig: ik zag amper door de regen op mijn brillenglazen en doordat mijn vingers quasi gevoelloos waren geworden in mijn kletsnatte handschoenen, gaf ik het op en liet ik me gidsen door de beide andere. Gedurende het wandelen fungeerde ik als ‘observator’, de andere deelneemster aan de training mocht de wandeling/coaching zelf ondergaan. En haar ervaring was toch lichtjes anders dan de mijne. Ze zei achteraf dat ze helemaal geen last had gehad van de gietende regen en de kou: haar ogen straalden en ze zag er pakken ‘lichter’ uit dan toen ik haar die ochtend voor het eerst ontmoette. Tijdens de wandeling had ze immers een antwoord gekregen op een belangrijke vraag! Iets waar ze al jaren mee worstelde, zag ze nu helemaal klaar. Meer nog, ze zou nog diezelfde dag stappen ondernemen om het probleem aan te pakken!

Hoe komt het dat mijn collega en ik dezelfde wandeling op een totaal andere manier hadden ervaren?

Wel ik was tijdens die wandelsessie getuige geweest van een typisch coaching proces: door ogenschijnlijk simpele oefeningen en vragen werd een heel complex thema plots zonneklaar voor de coachee, mijn collega coach. De Hollandse trainster-coach deed eigenlijk weinig anders dan af en toe een (gerichte) vraag te stellen en te observeren en spiegelen. En toch had dit een enorme uitwerking op mijn collega. Ze bedankte de trainster na afloop dan ook tot drie maal toe, met knuffels en kussen. Hier werd nogmaals bewezen dat je ook als coach af en toe best nog eens beroep doet op een andere coach!

Toen we daar dus gezellig op die bank zaten uit te rusten en te kletsen waren we het er volmondig over eens: coachen is het leukste beroep van de wereld! Ok, lesgeven is ook niet slecht: na een geslaagde les kon ik vroeger ook al eens euforisch huiswaarts rijden. Maar het verschil met lesgeven is dat er bij coaching ‘elke keer’ een vooruitgang wordt geboekt. Tijdens mijn lessen hoopte ik hier ook op, maar ik moet toegeven dat de realiteit al te vaak anders was.

Soms zetten mijn klanten tijdens een coaching een babystap, maar veel vaker zijn het reuzenstappen! Stappen die ze alleen misschien wel nooit zouden (durven) zetten en waar ze zelf versteld van staan. Maar met een beetje hulp en steun doen ze het telkens opnieuw en dat is toch ongelooflijk mooi om te mogen aanschouwen?

Ondanks de regen en het drukke verkeer reed ik die avond toch rustig en tevreden naar België, hoopvol uitkijkend naar mijn volgende coaching sessie 😊

Welke droom koester jij als ondernemer diep vanbinnen die je nog niet hebt kunnen of durven waarmaken? Heb je last van overtuigingen die je blijven belemmeren op het pad van meer groei in je bedrijf en in je leven? Wil je de kracht van coaching aan den lijve ondervinden? Contacteer me voor een vrijblijvend intake-gesprek.

Op jouw succes!

Annemie

Stijlblunders die je als onderneemster beter vermijdt!

Stijlblunders die je als onderneemster beter vermijdt!

Deze stijlblunders kan je als ambitieuze onderneemster beter vermijden:

  • Totaal verschillende kledingstijlen mixen
    Al te vaak zie ik ondernemende dames met een mooi kleedje, chique schoenen en casual sjaal of jas. Dat vind ik dan zonde van het jurkje!
    Je investeert best in enkele jassen. Ok, niet iedereen heeft 20 jassen zoals ik (sorry ik ben lichtjes verslaafd, maar ik draag dan ook graag het gepaste jasje bij een outfit), maar er horen toch minstens 5 jassen in je kleerkast te hangen.
    Elke vrouw heeft baat bij een paar jasjes die ze kan combineren met kleedjes of broeken, een elegant manteltje en een geklede regenjas of lederen jack. Maar die sportieve jas draag je best enkel in je vrije tijd. 
     
  • Te donkere kousen dragen
    Vanaf april tot oktober draag je beter geen te donkere panty’s. Toch raad ik je aan om steeds kousen te dragen op een kleedje, zeker voor zakelijke gelegenheden. Als je tijdens de zomer mooie bruine benen hebt, kan je voor een privé feestje de panty’s achterwege laten, maar doe dit niet als je een zakelijke afspraak hebt. 
     
  • Niet gekleed zijn volgens het seizoen
    In de zomer is het absoluut not- done om winterlaarzen te dragen, zelfs al regent het buiten pijpenstelen. Toch betrapte ik vorige zomer een collega image consultant op deze stijlblunder. Tijdens haar evenement droeg ze een paar hoge zwarte laarzen en panty’s op een rode jurk! Ik knapte onmiddellijk af op haar winterse kledingstijl op een moment dat de airco moest draaien om niet oververhit te geraken. Hoe bekwaam deze dame voor de rest ook mag zijn, als imago coach zou ik haar niet snel inhuren…
     
  • Enkel donkere kleuren dragen tijdens de wintermaanden
    Veel vrouwen spelen op veilig en dragen vooral donkere kleding tijdens de winter. Kleding in lichtere of felle kleuren dragen ze alleen tijdens de zomermaanden. Zo gebeurt het dat sommigen er in de winter bijna ziekelijk uitzien. Dus als je kiest voor donkere kleuren in de winter, vergeet je outfit dan niet te pimpen met een kleurrijke sjaal of ander accessoire. En de durvers onder ons kunnen ook investeren in een kleurrijke jas of kleedje. De Belgische winters zijn zo al grijs en donker genoeg! 
     
  • Volledig in het wit gekleed gaan in de zomer
    Ok je zongebruinde tint zal misschien meer opvallen, maar je lijkt dan toch net iets te veel op een verpleegster naar mijn idee…
     
  • Altijd dezelfde handtas dragen, ongeacht het seizoen of de gelegenheid 
    Nog steeds ontmoet ik ambitieuze onderneemsters die slechts 1 of max. 2 handtassen hebben. Als je klant dit opmerkt, kan hij/zij onwillekeurig denken dat je krap bij kas zit. Ook al is het een dure designer handtas. Bovendien getuigt het van weinig smaak en creativiteit als je steeds hetzelfde draagt. En jammer genoeg geldt dit ook voor je accessoires zoals juwelen en handtassen.
     
  • Ouderwetse kleding dragen 
    Onthoud dat kleding die te veel afwijkt van de huidige norm en stijl ‘oubollig’ en saai kan overkomen. Ook al draag je designer kleding: oud is ‘out’. En welke ambitieuze onderneemster wil er ouder of saaier uitzien dan ze in realiteit is? Bovendien kan dit soort kleding je er ook ‘gierig’ laten uitzien. Het tegenovergestelde is ook niet nodig: niet iedereen dient even trendy gekleed te gaan. Iemand met een klassieke stijl kan haar kleding vaak jaren dragen zonder dat dit opvalt, maar ook hier zijn grenzen. Probeer je outfit dus telkens net iets meer schwung te geven met enkele hedendaagse accessoires. 

Wil je deze en andere stijlblunders in de toekomst voorkomen? Ben je een ambitieuze onderneemster die nood heeft aan meer tips en tricks, aarzel dan niet om me te contacteren.

Tijdens een VIP dag imago coaching leer ik jou alle kneepjes van het vak om er betrouwbaar, authentiek en toch stijlvol uit te zien! Geef je nu op, want het aantal vip dagen is beperkt!

Op jouw succes!

Annemie

 

Hoe de juiste kleding jou kan helpen om meer te verkopen

Hoe de juiste kleding jou kan helpen om meer te verkopen

Als ondernemer moet je zelfvertrouwen uitstralen: je dient overtuigd zijn van je product of dienst, maar ook van jezelf en je outfit. Dus het helpt zeker om kleding te dragen die bij je past en waarin je je goed voelt. Kies dus steeds voor outfits die echt bij je passen: klassieke types zijn mooi met klassiek gesneden kleding, maar wie eerder trendy en creatief is kiest beter niet voor een te klassieke outfit: je karakter dient steeds zichtbaar te zijn in je (zakelijke) kleding. Als je outfit niet past bij je persoonlijkheid, dan kom je minder authentiek over en dit zal zich onbewust vertalen naar minder zelfvertrouwen of zelfs onzekerheid. 

Maar je dient je ook af te stemmen op je klant: er is immers geen verkoop als men jou niet leuk vindt. Bij verkopen is de ‘gunfactor’ heel belangrijk: de klant moet jou de verkoop ‘gunnen’. En hierin speelt de eerste indruk een ongelooflijk belangrijke rol. ‘People have to know, trust and like you before they buy from you’. Een eerste indruk kan je jammer genoeg slechts 1 keer maken! Je bent daarom beter altijd een beetje overdressed dan underdressed: draag outfits die je gemakkelijk kan downdressen. Het is immers veel makkelijker om snel je das of jasje uit te doen en je zo een beetje minder zakelijk op te stellen. 

Mensen vertrouwen ook sneller iemand die er netjes en verzorgd uitziet. Maar je hoeft zeker geen gladde of afgeborstelde look te hebben, integendeel. Dat zou kunnen afschrikken: te veel perfectie maakt mensen soms achterdochtig en afstandelijk.

Ideaal is het als je de dresscode kent van je potentiële klant. Een vriend van mij die verkoper is verklapte me dat hij op voorhand probeert uit te zoeken hoe de mensen in het bedrijf gekleed gaan en dat hij daar dan zijn kleding op afstemt. Dus soms is het wel nodig om een strak maatpak te dragen, zeker als je zaken wilt doen met een bedrijf waar de dresscode vrij zakelijk en strak is. 

Die vriend, trouwens een zeer succesvolle senior accountmanager in de IT-sector, vertelde me ook dat hij, afhankelijk van zijn klant er soms voor kiest om de wagen niet op de oprit te zetten en een beetje verderop te parkeren. Net als een maatpak kan ook een dure wagen bij sommige klanten een vervelend gevoel oproepen. Dus ken je klant en zijn voorkeuren en pas je hieraan aan…

Welke kleuren draag ik best?

Kleuren zijn heel belangrijk voor je uitstraling! Meer nog dan de stijl is de kleur van je outfit bepalend voor je uitstraling. Als je mooi oogt met zachte kleuren dan zal je een veel te harde en saaie uitstraling krijgen door het dragen van zwart. Zwart is in tegenstelling tot wat velen denken een beetje een riskante kleur. Als het bij je past kan dit heel stijlvol ogen, maar als je minder goed bent met donkere kleuren, kan zwart je er ook veel ouder en zelfs ziek laten uitzien. Zwart creëert bovendien altijd een soort van ‘afstand’ en is daarom minder geschikt in bepaalde sectoren. 

Maar ook hier nogmaals: stem je af op je klant! Want alles hangt natuurlijk af van je prospects: in de creatieve sector en modebranche is zwarte kleding net heel trendy en stijlvol…

Over het algemeen kan men stellen dat ‘blauw’  een goede keuze is voor een verkoper. Blauw straalt vertrouwen uit. Het is niet toevallig ook de kleur van bepaalde uniformen (politie, piloten). Ook in de bank- en verzekeringssector draagt men veel blauw. Het is trouwens de favoriete kleur onder de Belgische bevolking. Let wel op dat je blauwe outfit niet te ‘saai’ oogt en selecteer met zorg je hemd, das en schoenen. 

Meer keuze voor vrouwelijke onderneemsters

In tegenstelling tot mannen, hebben vrouwen veel meer keuze. Een broek, rok of jurk, het kan allemaal, mits het er maar zakelijk en verzorgd uitziet. 
Vrouwen hebben meer keuze en maken dus ook meer kans om foutjes te maken. Vaak gemaakte fouten zijn:

  • Te veel kleuren (door elkaar): oogt niet zakelijk

  • Te korte rok of kleedje (knielengte is ideaal)

  • Te diep decolleté (komt je imago niet ten goede)

  • Te veel make-up (schrikt af)

  • Geen make-up (lijkt onverzorgd)

  • Te veel parfum (schrikt af)

  • Verschillende stijlen door elkaar dragen: een geklede jurk met bv sportief jasje, sjaal of schoenen (denk maar aan de hippe sneakers onder jurkjes)

  • Te saaie outfit (met te weinig of geen accessoires)

Kortom, ben je als ondernemer of leiding gevende onzeker over je uitstraling en vind je het lastig om de juiste outfit samen te stellen? Aarzel dan niet om ons te contacteren. We nodigen je graag uit op een vrijblijvende intake of imago scan

Op jouw succes!

Annemie

Hij is niet mijn type!

Hij is niet mijn type!

Veel ondernemers hebben stress!

Ze werken te veel en vinden het moeilijk om ‘goed personeel’ te vinden. Gesprekken met collega-ondernemers draaien heel vaak uit op jammerklachten over de omgang met de mensen in hun bedrijf: ze vinden het jammer dat hun medevennoten en medewerkers niet denken en handelen zoals zijzelf.  En omdat ik geloof dat toeval niet bestaat, heb ik besloten om hier eens een hele blog aan te wijden.

Vroeger kampte ik met dezelfde ergernissen als deze collega-ondernemers. Waarom kon mijn nieuwe poetsvrouw niet poetsen zoals ik ? En waarom kon mijn collega niet, net zoals ik, een beetje flexibeler zijn in haar planning? Waarom wenste ze alles weken, liefst maanden op voorhand te plannen?

Zoals de meesten van mijn klanten had ikzelf op dat moment ook nog nooit gehoord van de verschillende persoonlijkheidsmodellen. Dit zijn psychologische modellen die speciaal ontwikkeld werden om het gedrag en karakter te begrijpen van onze medemens. Bekende persoonlijkheidsmodellen zijn DISC, MBTI, Enneagram enz…

Door het bestuderen van enkele van deze persoonlijkheidsmodellen tijdens mijn coaching opleidingen, leerde ik  dat er geen ‘ideale’ persoon is. Er zijn verschillende soorten mensen die zich in bepaalde situaties gelijkaardig gaan gedragen. Al deze modellen kennen types die eerder ‘introvert’ of ‘extravert’ zijn, weinig dominant of zeer dominant zijn, weinig of veel structuur nodig hebben enz…  Het inzicht dat mensen totaal verschillende kernwaarden en talenten hebben en dat dit vaak samenhangt met hun persoonlijkheidstype leerde me om veel begripvoller te zijn voor de mensen in mijn omgeving.

En eerder dan mij te focussen op de ‘ideale persoon of werknemer’ leerde ik om een ideaal team samen te stellen: zowel in mijn gezin als op het werk. Met uitgebreide instructies bleek mijn poetsvrouw toch de ideale werkneemster voor mij: geen moeite is haar te veel en elke week opnieuw poetst ze mijn huis op een heel nauwgezette en precieze manier. Ik heb het huis graag netjes maar krijg zelf weinig energie van poetsen: het werk is te repetitief en eentonig voor mijn creatieve type. Kortom door het bestuderen van al deze persoonlijkheidstypes zag ik in dat mijn poetsvrouw en ik eigenlijk een ideaal team vormen!

Plotsklaps realiseerde ik mij dat ik ook wel iets kon leren van mijn super gestructureerde collega: door met haar samen te werken begon ik mijn werk meer op voorhand te plannen en vermeed ik heel wat onnodige stress.

Kortom ik ben de kennis van de verschillende types actief beginnen toepassen en dat zorgt ervoor dat ik momenteel veel milder in het leven sta. In plaats van mij te ergeren zoek ik nu eerder naar een oplossing : de sleutel ligt vaak in ‘communicatie’ en focussen op de talenten van de mensen rondom mij.

Tijdens mijn trainingen en coaching trajecten aan ondernemers en leidinggevenden zijn dit vaak terugkerende onderwerpen: ze klagen over het gebrek aan communicatie of begrip, ze hebben (onbewuste) vooroordelen en leven met de idee dat men anderen kan veranderen of verbeteren. Dit is allemaal quasi onmogelijk en ook helemaal niet nodig: de kunst is om als leider zelf beter te leren communiceren en ideale teams samen te stellen!

Dus de ondernemer die zich onlangs tijdens een feestje bekloeg over het gebrek aan commerciële vaardigheden van zijn medewerker aan het onthaal zou ik zeker niet aanraden hem te ontslaan. Wanneer hijzelf weg is voor opdrachten in het buitenland kan hij deze medewerker 200% vertrouwen: hij is elke dag op post, de klanten zijn gek op hem en hij kan goed overweg met de rest van het personeel. Naar mijn idee is dat ook veel geld waard! En ja, deze medewerker is minder commercieel dan de baas zelf en de omzet is op die dagen misschien iets minder. Maar vergeet niet dat mocht deze medewerker ‘identiek’ zijn aan de baas, hij op termijn waarschijnlijk zijn eigen zaak zou starten. De baas zou het commerciële luik tijdens zijn afwezigheid wel kunnen toekennen aan een andere medewerker. Dit is dus iets wat in het team zeker moet onderzocht worden: is er iemand in het bestaande team die een commercieel talent heeft en hier iets wil mee doen?

Dat dit echt wel tot een winning team kan leiden blijkt uit het succes verhaal van een andere ondernemer die ik tegenkwam op het feestje: hij werd geflankeerd door zijn ‘topverkoper’. Bleek dat die voordien werkzaam was geweest als buschauffeur. Gelukkig heeft zijn huidige baas zijn commercieel talent op tijd gespot!

Daarom hierbij enkele tips voor winning teams

  • Luister naar je werknemers en hun behoeften
  • Focus op hun talent, eerder dan op hun zwakte
  • Zorg dat je team bestaat uit ‘complementaire’ persoonlijkheden

Heb jij als ondernemer of leidinggevende nood aan een klankbord of wens je tips om met je personeel of collega’s om te gaan? Aarzel dan niet om ons te contacteren voor een vrijblijvend intake-gesprek. We helpen je graag!

Op jouw succes!

Annemie

Oeps! Vergeten....

Oeps! Vergeten....

Als imago coach vraag ik mijn klanten tijdens een imago scan wat ze nu eigenlijk precies willen uitstralen. En ‘betrouwbaarheid’ staat steevast in de top 5. Bijna iedereen die ik spreek, beweert dit als een van hun belangrijkste waarden te beschouwen. Zelf vind ik het ook heel belangrijk dat mensen op mij kunnen rekenen!

Via hun kleding en lichaamstaal wekken de meeste mensen gelukkig  een betrouwbare indruk. Ze dragen vaak blauw of andere ‘professionele’ kleuren zoals grijs of zwart.

Maar wat sommigen vergeten is dat je imago niet enkel afhangt van je kleding, maar ook van je gedrag. Dus als je graag betrouwbaar overkomt, dien je je ook zo te gedragen. En daar loopt het soms toch al eens mis…

Ik erger me vreselijk aan vrienden, klanten of collega’s die regelmatig of ‘systematisch’ vergeten te antwoorden op mijn mails of berichten. Ik weet dat we tegenwoordig ‘overspoeld’ worden door berichten via allerlei kanalen. Tot voor kort moest ik enkel mijn mailbox in de gaten houden, maar tegenwoordig kijk ik voor de zekerheid toch ook meestal 1 keer per dag op Linkedin, Messenger en What’s app. En ik weet, dat is veel om in de gaten te houden! En soms vergeet ik ook al iets. Ik ben immers, zoals vele creatievelingen, van de ‘nonchalante en flexibele’ soort en ik eis dan ook zeker geen perfectie van anderen. Zelf ben ik immers verre van ‘perfect’!

Ik durf ook al eens een mail over het hoofd te zien of te laat te komen op een afspraak. En 1 keer is het mij zelfs overkomen dat mijn klant voor een gesloten deur stond omdat ik ziek op de sofa lag bij mijn ouders. Na een ongerust telefoontje van mijn klant stond ik snel weer thuis! Met Dafalgan en zonder make-up heb ik dan de beloofde kleurenanalyse toch uitgevoerd! Tot grote vreugde van mijn klant die hiervoor speciaal verlof had genomen. 

Ik herinner me ook nog levendig die keer dat ik de datum van een workshop verkeerd had genoteerd.  Maar ook toen ben ik ijlings in de wagen gesprongen en heb ik de workshop met blozende kaken alsnog gegeven. Er zaten immers 5 winkeldames op mij te wachten. Gelukkig was de workshop een succes en was de zaakvoerster zo tevreden dat ik nu nog af en toe met haar samenwerk. 

Waarom vertel ik dit nu allemaal?

Wel het is mij de laatste weken verschillende keren overkomen dat klanten en collega’s hun afspraak bij mij vergaten. Het was waarschijnlijk toeval en ik neem dit zeker niet persoonlijk op, maar toch vind ik het niet leuk als ik uren zit te wachten op mensen die niet komen opdagen. Het kost mij tijd en geld, maar hen indirect ook. Als je niet komt opdagen, komt dit niet alleen ‘onprofessioneel’ over. Het gaat ook ten koste van je ‘betrouwbaarheid’. En dat is nu net een ‘sleutelwoord’ in relaties en zaken doen in het algemeen.

Onlangs had ik het in mijn wekelijkse netwerktraining over de 'Gunfactor': people have to ‘like’, know and trust you before they buy from you. En vanwaar komt die trust factor denk je? Zakenrelaties zijn niet veel anders dan gewone relaties. Als je een langdurige relatie wil aangaan met iemand, dan is ‘vertrouwen’ gewoon  heel belangrjjk.

Daarom enkele tips voor betere (zaken) relaties:

  • Beantwoord zo snel mogelijk je berichten, zelfs al is het met een korte boodschap waarin je belooft om later uitvoerig te antwoorden.
  • Bel mensen terug als je een gemiste oproep hebt, zeker als men de moeite nam om een bericht in te spreken.
  • Kom op tijd naar je afspraak en verwittig als je later zal zijn.
  • Zeg afspraken nooit af op de dag zelf, tenzij je een noodgeval hebt of ziek bent.
  • Excuseer je uitvoerig als er toch iets is misgelopen.

Als je rekening houdt met deze tips, zullen je relaties verbeteren en zal je omzet stijgen. Je vrienden, familie en collega’s zullen je betrouwbaarheid appreciëren en je veel gemakkelijker aanbevelen bij hun vrienden, familie en klanten.

Trouwens, jij wil toch ook die ideale klant die op tijd komt en zijn factuur betaalt? 😊

Op jouw succes!

Annemie

Make-over van een mensenleven

Make-over van een mensenleven

Toen ik me onlangs door de papierberg van ongelezen kranten en magazines worstelde viel mijn oog toevallig op 2 artikelen. Het eerste had als titel ‘ make-over van een mensenleven’ en begon met de quote: ‘ Wanneer je de buitenkant versterkt, versterk je de binnenkant en omgekeerd.’ Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden!

Het artikel handelde over het ‘Binnenste Buiten Project’ van het Antwerpse OCMW:

een styliste geeft styling-en make-uptips aan kansarmen, soms met een nieuw leven als gevolg. Bij het lezen van dit schitterende artikel besefte ik alsnog de waarde van mijn werk. Ook ik geef mensen een ‘nieuw leven’: mijn klanten getuigen dat hun leven na een imago coaching traject of training vaak drastisch verandert. Ze hopen op wat meer zelfvertrouwen en persoonlijke kledingtips maar krijgen er vaak een nieuwe partner, job of functie bovenop en soms veel sneller dan ze ooit hadden kunnen dromen. En hoe fantastisch is dat niet?

Een eerste indruk kan je maar 1 keer maken. En als daar een huis, job of klanten van afhangen, dan is dat wèl heel belangrijk! Dat weten ze bij het OCMW en dat weet ik inmiddels ook!

Het tweede artikel waar mijn oog op viel, ging over de mindervalide acteurs van Theater Stap die dit najaar schitteren in de TV-serie Tytgat Chocolat. De stylist van dienst had hen voor deze reportage allemaal in een mooi pak gestoken en het resultaat was gewoonweg ‘prachtig’: ook mindervalide mensen mogen schitteren. En daar ben ik het volmondig mee eens. Iedereen van ons heeft de samenleving iets te bieden, elke persoon is mooi op zijn manier en dat mag gezien worden! En Jason die lijdt aan het syndroom van Down formuleerde het zo: ‘Als acteurs hebben we een verantwoordelijkheid over hoe mensen kijken naar ons, mensen met een mentale beperking. Wij moeten spreken voor diegenen onder ons die dat niet zo goed kunnen. Wij zijn hun spreekbuis en hebben het recht dat te zijn. Daar mogen we trots op zijn!’

Ik vond zijn woorden prachtig, want wat hij zegt is ook de filosofie achter Dress4success.

Volgens mij heeft elke ondernemer of professional de taak om zijn passie te delen met de maatschappij. En ook elke ondernemer of professional mag, neen liever ‘moet’ schitteren. Dat maakt deel uit van ons bestaansrecht. En dat is ook de reden waarom ik mijn job zo graag doe en waarom ik zelfs emotioneel werd bij het lezen van het artikel. Het is nl. mijn ‘taak’ om die ander weer te laten schitteren. Net zoals de stylist ervan genoot om de mindervaliden te laten stralen in hun maatpak, wil ik dat de wereld ziet hoe ‘waardevol’ mijn klanten en hun missie zijn. En via kleding en coaching kan ik dat bereiken!

Het OCMW project waarover ik het had, omvat meer dan alleen kledingadvies: wanneer mensen langskomen voor een intake, kan het OCMW nagaan hoe het gaat met de andere aspecten in hun leven en worden ze daar indien nodig ook bij begeleid. Onze visie en missie sluiten daar helemaal bij aan. In tegenstelling tot de meeste van mijn collega-stylisten richt ik me niet enkel op de buitenkant van mijn klanten. Elk traject start bij mij met een uitgebreide imagoscan en intake. Na dit gesprek weet ik precies waar de pijnpunten liggen en kan ik hen veel grondiger en beter adviseren.

Wil jij graag weten hoe jouw eerste indruk is? Boek dan nu een uitgebreide imago scan. Deze scan is vrijblijvend en geeft je inzicht in de manier waarop je op anderen overkomt.

Misschien ben jij ook wel ondernemerder dan je zelf beseft?

Misschien ben jij ook wel ondernemerder dan je zelf beseft?

Ik werk  heel graag met ondernemers! Waarschijnlijk omdat ik er zelf ook een ben?

Enkele jaren geleden viel ik bijna van mijn stoel toen mijn coach me doodleuk meldde dat ik nog net iets meer kenmerken in me had van een ondernemer dan van een trainer of coach. Ze baseerde zich hiervoor vooral op enkele van mijn succes ervaringen in mijn leven. 

Het was even slikken bij deze mededeling, maar naderhand kon ik me wel vinden in haar conclusie. Het verklaarde alvast veel en hoe meer ik las over ondernemen en begon om te gaan met collega-ondernemers, hoe duidelijker het ook voor mezelf werd. 

Raar he, dat je voor sommige dingen van jezelf vreselijk blind bent?

Ze noemen dit in coaching termen ook wel ‘blinde vlekken’. En die hebben we dus allemaal!

Voor wie benieuwd is of hij of zij kenmerken heeft van ondernemers, lijst ik de belangrijkste hieronder nog eens op, aangevuld met wat voorbeelden uit mijn eigen leven. 

  1. We zijn creatief. Ik dacht altijd dat ik niet zo creatief was, omdat ik als kind helemaal niet van tekenen of knutselen hield. Maar ik bedacht wel elke dag tientallen verschillende kledingcombinaties met de garderobe van ons gezin (ja, ook van mijn vader en broer!) En sinds enkele jaren maak ik in mijn schaarse vrije tijd keramieken beelden en schalen. Door letterlijk vorm te kunnen geven aan mijn ideeën, creëer ik een innerlijke rust: heel tegenstrijdig lijkt dat. Tot rust komen door te creëren, maar toch is het zo. Dan ben ik blijkbaar op mijn best! Creatievelingen zouden ook moeite hebben om zich aan een recept te houden en ook dat klopt voor mij. Ik slaag er niet in om twee keer hetzelfde gerecht te maken.
     
  2. We hebben veel fantasie. Uren kan ik dagdromen, ideeën heb ik bij de vleet. Over van alles en nog wat. Ik heb ook een heel levendige verbeelding en binnenpretjes zijn me niet vreemd.
    Toen mijn kinderen klein waren, vond ik graag zelf verhaaltjes uit, dan lagen we alle 3 plat van het lachen. Bij de aankoop van onze Italiaanse ruïne, zagen mijn ouders vooral de puinhopen terwijl ik mijn droomhuis al helemaal voor me zag… 
     
  3. We hebben altijd een ‘project’ dat ons bezighoudt, soms zelfs verschillende tegelijk. Door te huwen met een ondernemend persoon, waren dit bij ons soms 3 projecten tegelijk. Zo verbouwden we ons eerste huis terwijl we ook ons huwelijk voorbereidden en allebei ons eerste jaar werkten. Na enkele jaren relatieve ‘rust’ startten we dan met de bouw van het volgende huis. Terwijl mijn man werkte en opnieuw studeerde, coördineerde ik de bouwwerken. Halverwege beviel ik van ons tweede kind. Het jaar daarop schoolde ik me bij tot image consultant en combineerde mijn job in het onderwijs met mijn bijberoep en de zorg voor de 2 kinderen. Intussen timmerde mijn man volop aan zijn carrière in het buitenland...
    Toen dit min of meer vlotjes liep, gingen we over tot de aankoop en verbouwing van ons vakantiehuis in Italië. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Tegenwoordig lachen we hierom. We hebben ons nu eindelijk neergelegd bij het feit dat we gewoon vrij ‘ondernemend’ zijn en kijken alvast uit naar ons ‘volgende project’! 
     
  4. We hebben een duidelijke visie over hoe iets beter kan. Als kind al begreep ik bepaalde beslissingen van volwassenen niet. Dan dacht ik hoe ik dit later ‘anders’ kon aanpakken. Tot ergernis van sommigen zie ik vrij snel het potentieel in een eigendom, persoon, organisatie enz... Maar voor mijn job als coach vind ik dit een van mijn beste karaktereigenschappen. Een goede coach ziet het potentieel in elk individu en weet het er ook uit te halen. 
     
  5. We hebben veel interesses. Ik heb altijd al heel veel gelezen, zowel fictie als non-fictie. Mijn kast staat vol boeken over persoonlijke ontwikkeling, psychologie, gezonde voeding, reizen, marketing, ondernemen en kunst. Daarnaast vind ik het ook uitermate boeiend om via mijn job kennis te mogen maken met allerlei soorten ondernemers en professionals: zo leer ik heel veel bij over verschillende sectoren.  
     
  6. We houden ervan om iets nieuw te leren.  Ik krijg echt energie van het aanleren van iets nieuw. Als kind had ik talloze hobby’s, ik wou alles eens proberen en de zaken die ik echt leuk vond, bleef ik gelukkig ook volhouden. Ik was muzikaal en sportief en ging ooit dansen, piano spelen, tennissen, schermen, zwemmen, volleyballen, turnen, squashen, skiën en paardrijden. Het ene al wat succesvoller dan het andere. 

    Momenteel houd ik het bij wandelen, zumba, yoga en hardlopen.  Maar ook als volwassene volgde ik talloze opleidingen en trainingen in allerlei richtingen en disciplines. Van Spaans, Frans en Italiaans tot visagie, keramiek, mindfulness, coaching en zelfs ondervragingstechnieken. Vorige maand nog beëindigde ik een opleiding transcendente meditatie…
     
  7. We zien in iets veeleer een uitdaging dan een ‘probleem’. Toen mijn echtgenoot b.v. voor het werk vaak in het buitenland moest vertoeven, maakte ik hier geen probleem van. Ik leerde dat ik ook alleen mijn boontjes kan doppen en dat ik zelfs op mijn best ben in crisis situaties of als ik veel dingen tegelijk het hoofd moet bieden. Toen de verbouwing van ons huis in Italië bijna stilgezet werd en we maandelijks tussen ons werk door op en neer moesten vliegen naar Italië vond ik dit niet vervelend, maar eerder avontuurlijk.  
     
  8. We zijn doorzetters. Opgeven staat niet in mijn woordenboek. Al moet ik daarvoor zeer hard en lang werken. Daardoor ga ik soms over mijn eigen grenzen en moet ik achteraf op de blaren zitten. Als student, maar ook nu nog kan ik uren lang doorgaan tot mijn werk eindelijk af is. Gaan slapen zonder klaar te zijn, is geen optie. Maar ook op feestjes zijn we steevast de hekkensluiters. Work hard, play hard is een uitdrukking die ons leven zo een beetje samenvat… 
     
  9. We werken graag zelfstandig maar kunnen ook functioneren in een team. Zo werk ik eigenlijk het liefst. De grote krijtlijnen kan ik zelf bepalen, ik heb de vrijheid om te beslissen waar en wanneer ik werk. Maar door samen te werken met anderen en dingen uit te besteden waar ik minder goed in ben, behaal ik nog betere resultaten. 
     
  10. We nemen graag een (berekend) risico. De dag dat er slechts 1000 euro op onze rekening stond omdat we al ons geld hadden geïnvesteerd in ons Italiaanse droomhuis zal ik niet snel vergeten. Maar ik bleef positief en focuste vooral op het slagen van deze onderneming en niet op de mogelijke mislukking! 

Heb je ontdekt dat je ook ondernemend bent? Maar heb heb je, net als ik toen, nood aan een coach of klankbord om je ideeën te verwezenlijken? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend inspiratie-gesprek. Dan gaan we na hoe ik jou hierin het beste kan begeleiden. 

Op jouw succes!
Annemie
 

Hoe een imago coach en een goede verkoopster samen kunnen zorgen voor een WOW effect!

Hoe een imago coach en een goede verkoopster samen kunnen zorgen voor een WOW effect!

Is het je al overkomen dat je geheel onverwacht thuiskomt met iets nieuws? Waarschijnlijk wel!

Vaak blijkt dit achteraf een miskoop te zijn. Je kocht iets om je beter te voelen of omdat je niets vond om aan te trekken. 

Toen ik deze week de stad introk om de nieuwe collecties te bekijken, kwam ik totaal onverwacht thuis met enkele topstukken, waaronder een oudroze manteltje! Hoe dat kon, leg ik je kort uit in deze blog. 

Ik had het geluk om die dag een goede verkoopster aan te treffen! En dan nog eentje die openstond voor mijn expertise als image consultant. Dit zorgde ervoor dat de verkoopervaring een WOW effect had, zowel op de verkoopster als op mij, de klant.  

Ik mocht die dag dus zelf ervaren dat echt goede verkoopsters en imago coachen veel gemeenschappelijk hebben en samen voor die WOW-ervaring kunnen zorgen. En wel om de volgende redenen. 

  1. Ze houden van mensen: ze zijn vriendelijk en sociaal. Ze willen dat de klant straalt en tevreden is na de aankoop van de kleding. 
     
  2. Ze helpen graag. Klant is koning, altijd! Niets is hen te veel en ze zoeken vol overgave naar de gepaste outfit voor de klant. De verkoopster toonde me zeker 10 jassen alvorens ik de geschikte vond. Zelf ben ik op dat vlak ook onvermoeibaar, ik zoek tot mijn klant tevreden is met de aangeboden kleding.
     
  3. Ze hebben oog voor detail. In een geschikte outfit moeten alle (!) details kloppen. Kleuren en accessoires dienen hierop afgestemd te zijn, de pasvorm is perfect en er zijn geen zichtbare of verborgen mankementen in de outfit aanwezig. En inderdaad: mijn manteltje past perfect! Het  behoeft geen retouche en is volledig in mijn stijl, iets wat zowel ik als de verkoopster hadden opgemerkt. 
     
  4. Ze zijn kritisch. Ze laten klanten geen outfit kopen die hun minpunten in de verf zet, ook al is de kleur geweldig of is de klant ‘verliefd’ op het kledingstuk. Ze zeggen het als kledingstukken te groot, te klein of weinig flatterend zijn. Eerlijkheid duurt het langst! De verkoopster gaf toe dat ik in het roze manteltje veel meer straalde dan in het blauwe dat ik eerst paste. 
     
  5. Ze kunnen hun klant ‘lezen’. Ze kennen de persoonlijkheid en het karakter van hun klant en weten dit te vertalen naar een geschikte outfit. Ze hangen b.v. bepaalde outfits of kledingstukken opzij voor de klant, omdat ze weten dat dit 100% hun stijl is. Klanten vinden dit geweldig! De verkoopster liet me bij de mantel een sjaal passen die me geweldig stond en die tegelijk ook paste bij een ander jasje dat ik onlangs kocht. En die sjaal kocht ik natuurlijk ook!
     
  6. Ze kennen de garderobe van hun klant. Ze onthouden of weten welke andere kledingstukken de klant reeds aankocht en leren hen hoe ze dit kledingstuk kunnen combineren met de rest van hun garderobe. 
     
  7. Ze zijn empathisch en nemen de opmerkingen van hun klant serieus. Aan een klant met maatje 38 die klaagt over een buikje geven ze tips om de buik te verdoezelen. Ook al vinden ze zelf misschien dat het allemaal nogal meevalt met die buik van de klant.
     
  8. Ze durven de klant uit zijn comfortzone halen. Bepaalde klanten hebben net dat extra ‘zetje’ nodig om eens iets anders te proberen. Anders spelen ze te vaak op ‘safe’ en wordt hun garderobe saai. Ze houden wel rekening met de financiële middelen van de klant en verleiden hem niet tot impulsaankopen waar hij later gegarandeerd spijt van zal hebben. De verkoopster drong niet aan op de aankoop van het manteltje, maar ze hing het even opzij om me over de aankoop te laten nadenken.
    Toen ik naderhand terugkeerde om de mantel effectief te kopen, waren we allebei ‘happy’! Dit doe ik ook als ik met klanten ga shoppen: als ze ergens over twijfelen, krijgen ze steeds ‘bedenktijd’ en dat werkt, elke keer. Zo vermijden we miskopen.
     
  9. Ze zijn eerlijk. Als er niets hangt dat bij de klant past, dan zeggen ze dit ook. Ook al verkopen ze dan niets. De verkoopster probeerde me geen andere goedkopere jas aan te bieden om toch maar te verkopen, Ze respecteerde mijn keuze om nog even na te denken, met het risico dat ik niet zou terugkeren…
     
  10. Ze zijn integer. Coaches en verkoopsters kennen bepaalde geheimen van hun klanten maar ze vertellen die natuurlijk nooit door! 

Kortom, het feit dat ik vorige week geholpen werd door een topverkoopster, zorgde ervoor dat ik mijn garderobe kon aanvullen met 3 nieuwe basisstukken, niet slecht als je bedenkt dat ik slechts 1.5u heb gewinkeld. 

En dat kan jij ook ervaren! 

Wil je weten hoe het voelt om geholpen te worden door een goede verkoopster en een imago coach? Tijdens een VIP-dag ga ik samen met een team ervaren verkoopsters op zoek naar jouw ideale outfits!

Of wil je van jouw verkoopsters ook topverkoopsters maken? Via gespecialiseerde opleiding en coaching van je verkoopteam zal jouw omzet verdubbelen en krijg je gegarandeerd meer tevreden klanten! Contacteer ons voor meer info hierover. 

Op jouw succes!
Annemie