Oeps! Vergeten....

Oeps! Vergeten....

Als imago coach vraag ik mijn klanten tijdens een imago scan wat ze nu eigenlijk precies willen uitstralen. En ‘betrouwbaarheid’ staat steevast in de top 5. Bijna iedereen die ik spreek, beweert dit als een van hun belangrijkste waarden te beschouwen. Zelf vind ik het ook heel belangrijk dat mensen op mij kunnen rekenen!

Via hun kleding en lichaamstaal wekken de meeste mensen gelukkig  een betrouwbare indruk. Ze dragen vaak blauw of andere ‘professionele’ kleuren zoals grijs of zwart.

Maar wat sommigen vergeten is dat je imago niet enkel afhangt van je kleding, maar ook van je gedrag. Dus als je graag betrouwbaar overkomt, dien je je ook zo te gedragen. En daar loopt het soms toch al eens mis…

Ik erger me vreselijk aan vrienden, klanten of collega’s die regelmatig of ‘systematisch’ vergeten te antwoorden op mijn mails of berichten. Ik weet dat we tegenwoordig ‘overspoeld’ worden door berichten via allerlei kanalen. Tot voor kort moest ik enkel mijn mailbox in de gaten houden, maar tegenwoordig kijk ik voor de zekerheid toch ook meestal 1 keer per dag op Linkedin, Messenger en What’s app. En ik weet, dat is veel om in de gaten te houden! En soms vergeet ik ook al iets. Ik ben immers, zoals vele creatievelingen, van de ‘nonchalante en flexibele’ soort en ik eis dan ook zeker geen perfectie van anderen. Zelf ben ik immers verre van ‘perfect’!

Ik durf ook al eens een mail over het hoofd te zien of te laat te komen op een afspraak. En 1 keer is het mij zelfs overkomen dat mijn klant voor een gesloten deur stond omdat ik ziek op de sofa lag bij mijn ouders. Na een ongerust telefoontje van mijn klant stond ik snel weer thuis! Met Dafalgan en zonder make-up heb ik dan de beloofde kleurenanalyse toch uitgevoerd! Tot grote vreugde van mijn klant die hiervoor speciaal verlof had genomen. 

Ik herinner me ook nog levendig die keer dat ik de datum van een workshop verkeerd had genoteerd.  Maar ook toen ben ik ijlings in de wagen gesprongen en heb ik de workshop met blozende kaken alsnog gegeven. Er zaten immers 5 winkeldames op mij te wachten. Gelukkig was de workshop een succes en was de zaakvoerster zo tevreden dat ik nu nog af en toe met haar samenwerk. 

Waarom vertel ik dit nu allemaal?

Wel het is mij de laatste weken verschillende keren overkomen dat klanten en collega’s hun afspraak bij mij vergaten. Het was waarschijnlijk toeval en ik neem dit zeker niet persoonlijk op, maar toch vind ik het niet leuk als ik uren zit te wachten op mensen die niet komen opdagen. Het kost mij tijd en geld, maar hen indirect ook. Als je niet komt opdagen, komt dit niet alleen ‘onprofessioneel’ over. Het gaat ook ten koste van je ‘betrouwbaarheid’. En dat is nu net een ‘sleutelwoord’ in relaties en zaken doen in het algemeen.

Onlangs had ik het in mijn wekelijkse netwerktraining over de 'Gunfactor': people have to ‘like’, know and trust you before they buy from you. En vanwaar komt die trust factor denk je? Zakenrelaties zijn niet veel anders dan gewone relaties. Als je een langdurige relatie wil aangaan met iemand, dan is ‘vertrouwen’ gewoon  heel belangrjjk.

Daarom enkele tips voor betere (zaken) relaties:

  • Beantwoord zo snel mogelijk je berichten, zelfs al is het met een korte boodschap waarin je belooft om later uitvoerig te antwoorden.
  • Bel mensen terug als je een gemiste oproep hebt, zeker als men de moeite nam om een bericht in te spreken.
  • Kom op tijd naar je afspraak en verwittig als je later zal zijn.
  • Zeg afspraken nooit af op de dag zelf, tenzij je een noodgeval hebt of ziek bent.
  • Excuseer je uitvoerig als er toch iets is misgelopen.

Als je rekening houdt met deze tips, zullen je relaties verbeteren en zal je omzet stijgen. Je vrienden, familie en collega’s zullen je betrouwbaarheid appreciëren en je veel gemakkelijker aanbevelen bij hun vrienden, familie en klanten.

Trouwens, jij wil toch ook die ideale klant die op tijd komt en zijn factuur betaalt? 😊

Op jouw succes!

Annemie

Make-over van een mensenleven

Make-over van een mensenleven

Toen ik me onlangs door de papierberg van ongelezen kranten en magazines worstelde viel mijn oog toevallig op 2 artikelen. Het eerste had als titel ‘ make-over van een mensenleven’ en begon met de quote: ‘ Wanneer je de buitenkant versterkt, versterk je de binnenkant en omgekeerd.’ Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden!

Het artikel handelde over het ‘Binnenste Buiten Project’ van het Antwerpse OCMW:

een styliste geeft styling-en make-uptips aan kansarmen, soms met een nieuw leven als gevolg. Bij het lezen van dit schitterende artikel besefte ik alsnog de waarde van mijn werk. Ook ik geef mensen een ‘nieuw leven’: mijn klanten getuigen dat hun leven na een imago coaching traject of training vaak drastisch verandert. Ze hopen op wat meer zelfvertrouwen en persoonlijke kledingtips maar krijgen er vaak een nieuwe partner, job of functie bovenop en soms veel sneller dan ze ooit hadden kunnen dromen. En hoe fantastisch is dat niet?

Een eerste indruk kan je maar 1 keer maken. En als daar een huis, job of klanten van afhangen, dan is dat wèl heel belangrijk! Dat weten ze bij het OCMW en dat weet ik inmiddels ook!

Het tweede artikel waar mijn oog op viel, ging over de mindervalide acteurs van Theater Stap die dit najaar schitteren in de TV-serie Tytgat Chocolat. De stylist van dienst had hen voor deze reportage allemaal in een mooi pak gestoken en het resultaat was gewoonweg ‘prachtig’: ook mindervalide mensen mogen schitteren. En daar ben ik het volmondig mee eens. Iedereen van ons heeft de samenleving iets te bieden, elke persoon is mooi op zijn manier en dat mag gezien worden! En Jason die lijdt aan het syndroom van Down formuleerde het zo: ‘Als acteurs hebben we een verantwoordelijkheid over hoe mensen kijken naar ons, mensen met een mentale beperking. Wij moeten spreken voor diegenen onder ons die dat niet zo goed kunnen. Wij zijn hun spreekbuis en hebben het recht dat te zijn. Daar mogen we trots op zijn!’

Ik vond zijn woorden prachtig, want wat hij zegt is ook de filosofie achter Dress4success.

Volgens mij heeft elke ondernemer of professional de taak om zijn passie te delen met de maatschappij. En ook elke ondernemer of professional mag, neen liever ‘moet’ schitteren. Dat maakt deel uit van ons bestaansrecht. En dat is ook de reden waarom ik mijn job zo graag doe en waarom ik zelfs emotioneel werd bij het lezen van het artikel. Het is nl. mijn ‘taak’ om die ander weer te laten schitteren. Net zoals de stylist ervan genoot om de mindervaliden te laten stralen in hun maatpak, wil ik dat de wereld ziet hoe ‘waardevol’ mijn klanten en hun missie zijn. En via kleding en coaching kan ik dat bereiken!

Het OCMW project waarover ik het had, omvat meer dan alleen kledingadvies: wanneer mensen langskomen voor een intake, kan het OCMW nagaan hoe het gaat met de andere aspecten in hun leven en worden ze daar indien nodig ook bij begeleid. Onze visie en missie sluiten daar helemaal bij aan. In tegenstelling tot de meeste van mijn collega-stylisten richt ik me niet enkel op de buitenkant van mijn klanten. Elk traject start bij mij met een uitgebreide imagoscan en intake. Na dit gesprek weet ik precies waar de pijnpunten liggen en kan ik hen veel grondiger en beter adviseren.

Wil jij graag weten hoe jouw eerste indruk is? Boek dan nu een uitgebreide imago scan. Deze scan is vrijblijvend en geeft je inzicht in de manier waarop je op anderen overkomt.

Misschien ben jij ook wel ondernemerder dan je zelf beseft?

Misschien ben jij ook wel ondernemerder dan je zelf beseft?

Ik werk  heel graag met ondernemers! Waarschijnlijk omdat ik er zelf ook een ben?

Enkele jaren geleden viel ik bijna van mijn stoel toen mijn coach me doodleuk meldde dat ik nog net iets meer kenmerken in me had van een ondernemer dan van een trainer of coach. Ze baseerde zich hiervoor vooral op enkele van mijn succes ervaringen in mijn leven. 

Het was even slikken bij deze mededeling, maar naderhand kon ik me wel vinden in haar conclusie. Het verklaarde alvast veel en hoe meer ik las over ondernemen en begon om te gaan met collega-ondernemers, hoe duidelijker het ook voor mezelf werd. 

Raar he, dat je voor sommige dingen van jezelf vreselijk blind bent?

Ze noemen dit in coaching termen ook wel ‘blinde vlekken’. En die hebben we dus allemaal!

Voor wie benieuwd is of hij of zij kenmerken heeft van ondernemers, lijst ik de belangrijkste hieronder nog eens op, aangevuld met wat voorbeelden uit mijn eigen leven. 

  1. We zijn creatief. Ik dacht altijd dat ik niet zo creatief was, omdat ik als kind helemaal niet van tekenen of knutselen hield. Maar ik bedacht wel elke dag tientallen verschillende kledingcombinaties met de garderobe van ons gezin (ja, ook van mijn vader en broer!) En sinds enkele jaren maak ik in mijn schaarse vrije tijd keramieken beelden en schalen. Door letterlijk vorm te kunnen geven aan mijn ideeën, creëer ik een innerlijke rust: heel tegenstrijdig lijkt dat. Tot rust komen door te creëren, maar toch is het zo. Dan ben ik blijkbaar op mijn best! Creatievelingen zouden ook moeite hebben om zich aan een recept te houden en ook dat klopt voor mij. Ik slaag er niet in om twee keer hetzelfde gerecht te maken.
     
  2. We hebben veel fantasie. Uren kan ik dagdromen, ideeën heb ik bij de vleet. Over van alles en nog wat. Ik heb ook een heel levendige verbeelding en binnenpretjes zijn me niet vreemd.
    Toen mijn kinderen klein waren, vond ik graag zelf verhaaltjes uit, dan lagen we alle 3 plat van het lachen. Bij de aankoop van onze Italiaanse ruïne, zagen mijn ouders vooral de puinhopen terwijl ik mijn droomhuis al helemaal voor me zag… 
     
  3. We hebben altijd een ‘project’ dat ons bezighoudt, soms zelfs verschillende tegelijk. Door te huwen met een ondernemend persoon, waren dit bij ons soms 3 projecten tegelijk. Zo verbouwden we ons eerste huis terwijl we ook ons huwelijk voorbereidden en allebei ons eerste jaar werkten. Na enkele jaren relatieve ‘rust’ startten we dan met de bouw van het volgende huis. Terwijl mijn man werkte en opnieuw studeerde, coördineerde ik de bouwwerken. Halverwege beviel ik van ons tweede kind. Het jaar daarop schoolde ik me bij tot image consultant en combineerde mijn job in het onderwijs met mijn bijberoep en de zorg voor de 2 kinderen. Intussen timmerde mijn man volop aan zijn carrière in het buitenland...
    Toen dit min of meer vlotjes liep, gingen we over tot de aankoop en verbouwing van ons vakantiehuis in Italië. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Tegenwoordig lachen we hierom. We hebben ons nu eindelijk neergelegd bij het feit dat we gewoon vrij ‘ondernemend’ zijn en kijken alvast uit naar ons ‘volgende project’! 
     
  4. We hebben een duidelijke visie over hoe iets beter kan. Als kind al begreep ik bepaalde beslissingen van volwassenen niet. Dan dacht ik hoe ik dit later ‘anders’ kon aanpakken. Tot ergernis van sommigen zie ik vrij snel het potentieel in een eigendom, persoon, organisatie enz... Maar voor mijn job als coach vind ik dit een van mijn beste karaktereigenschappen. Een goede coach ziet het potentieel in elk individu en weet het er ook uit te halen. 
     
  5. We hebben veel interesses. Ik heb altijd al heel veel gelezen, zowel fictie als non-fictie. Mijn kast staat vol boeken over persoonlijke ontwikkeling, psychologie, gezonde voeding, reizen, marketing, ondernemen en kunst. Daarnaast vind ik het ook uitermate boeiend om via mijn job kennis te mogen maken met allerlei soorten ondernemers en professionals: zo leer ik heel veel bij over verschillende sectoren.  
     
  6. We houden ervan om iets nieuw te leren.  Ik krijg echt energie van het aanleren van iets nieuw. Als kind had ik talloze hobby’s, ik wou alles eens proberen en de zaken die ik echt leuk vond, bleef ik gelukkig ook volhouden. Ik was muzikaal en sportief en ging ooit dansen, piano spelen, tennissen, schermen, zwemmen, volleyballen, turnen, squashen, skiën en paardrijden. Het ene al wat succesvoller dan het andere. 

    Momenteel houd ik het bij wandelen, zumba, yoga en hardlopen.  Maar ook als volwassene volgde ik talloze opleidingen en trainingen in allerlei richtingen en disciplines. Van Spaans, Frans en Italiaans tot visagie, keramiek, mindfulness, coaching en zelfs ondervragingstechnieken. Vorige maand nog beëindigde ik een opleiding transcendente meditatie…
     
  7. We zien in iets veeleer een uitdaging dan een ‘probleem’. Toen mijn echtgenoot b.v. voor het werk vaak in het buitenland moest vertoeven, maakte ik hier geen probleem van. Ik leerde dat ik ook alleen mijn boontjes kan doppen en dat ik zelfs op mijn best ben in crisis situaties of als ik veel dingen tegelijk het hoofd moet bieden. Toen de verbouwing van ons huis in Italië bijna stilgezet werd en we maandelijks tussen ons werk door op en neer moesten vliegen naar Italië vond ik dit niet vervelend, maar eerder avontuurlijk.  
     
  8. We zijn doorzetters. Opgeven staat niet in mijn woordenboek. Al moet ik daarvoor zeer hard en lang werken. Daardoor ga ik soms over mijn eigen grenzen en moet ik achteraf op de blaren zitten. Als student, maar ook nu nog kan ik uren lang doorgaan tot mijn werk eindelijk af is. Gaan slapen zonder klaar te zijn, is geen optie. Maar ook op feestjes zijn we steevast de hekkensluiters. Work hard, play hard is een uitdrukking die ons leven zo een beetje samenvat… 
     
  9. We werken graag zelfstandig maar kunnen ook functioneren in een team. Zo werk ik eigenlijk het liefst. De grote krijtlijnen kan ik zelf bepalen, ik heb de vrijheid om te beslissen waar en wanneer ik werk. Maar door samen te werken met anderen en dingen uit te besteden waar ik minder goed in ben, behaal ik nog betere resultaten. 
     
  10. We nemen graag een (berekend) risico. De dag dat er slechts 1000 euro op onze rekening stond omdat we al ons geld hadden geïnvesteerd in ons Italiaanse droomhuis zal ik niet snel vergeten. Maar ik bleef positief en focuste vooral op het slagen van deze onderneming en niet op de mogelijke mislukking! 

Heb je ontdekt dat je ook ondernemend bent? Maar heb heb je, net als ik toen, nood aan een coach of klankbord om je ideeën te verwezenlijken? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend inspiratie-gesprek. Dan gaan we na hoe ik jou hierin het beste kan begeleiden. 

Op jouw succes!
Annemie
 

Hoe een imago coach en een goede verkoopster samen kunnen zorgen voor een WOW effect!

Hoe een imago coach en een goede verkoopster samen kunnen zorgen voor een WOW effect!

Is het je al overkomen dat je geheel onverwacht thuiskomt met iets nieuws? Waarschijnlijk wel!

Vaak blijkt dit achteraf een miskoop te zijn. Je kocht iets om je beter te voelen of omdat je niets vond om aan te trekken. 

Toen ik deze week de stad introk om de nieuwe collecties te bekijken, kwam ik totaal onverwacht thuis met enkele topstukken, waaronder een oudroze manteltje! Hoe dat kon, leg ik je kort uit in deze blog. 

Ik had het geluk om die dag een goede verkoopster aan te treffen! En dan nog eentje die openstond voor mijn expertise als image consultant. Dit zorgde ervoor dat de verkoopervaring een WOW effect had, zowel op de verkoopster als op mij, de klant.  

Ik mocht die dag dus zelf ervaren dat echt goede verkoopsters en imago coachen veel gemeenschappelijk hebben en samen voor die WOW-ervaring kunnen zorgen. En wel om de volgende redenen. 

  1. Ze houden van mensen: ze zijn vriendelijk en sociaal. Ze willen dat de klant straalt en tevreden is na de aankoop van de kleding. 
     
  2. Ze helpen graag. Klant is koning, altijd! Niets is hen te veel en ze zoeken vol overgave naar de gepaste outfit voor de klant. De verkoopster toonde me zeker 10 jassen alvorens ik de geschikte vond. Zelf ben ik op dat vlak ook onvermoeibaar, ik zoek tot mijn klant tevreden is met de aangeboden kleding.
     
  3. Ze hebben oog voor detail. In een geschikte outfit moeten alle (!) details kloppen. Kleuren en accessoires dienen hierop afgestemd te zijn, de pasvorm is perfect en er zijn geen zichtbare of verborgen mankementen in de outfit aanwezig. En inderdaad: mijn manteltje past perfect! Het  behoeft geen retouche en is volledig in mijn stijl, iets wat zowel ik als de verkoopster hadden opgemerkt. 
     
  4. Ze zijn kritisch. Ze laten klanten geen outfit kopen die hun minpunten in de verf zet, ook al is de kleur geweldig of is de klant ‘verliefd’ op het kledingstuk. Ze zeggen het als kledingstukken te groot, te klein of weinig flatterend zijn. Eerlijkheid duurt het langst! De verkoopster gaf toe dat ik in het roze manteltje veel meer straalde dan in het blauwe dat ik eerst paste. 
     
  5. Ze kunnen hun klant ‘lezen’. Ze kennen de persoonlijkheid en het karakter van hun klant en weten dit te vertalen naar een geschikte outfit. Ze hangen b.v. bepaalde outfits of kledingstukken opzij voor de klant, omdat ze weten dat dit 100% hun stijl is. Klanten vinden dit geweldig! De verkoopster liet me bij de mantel een sjaal passen die me geweldig stond en die tegelijk ook paste bij een ander jasje dat ik onlangs kocht. En die sjaal kocht ik natuurlijk ook!
     
  6. Ze kennen de garderobe van hun klant. Ze onthouden of weten welke andere kledingstukken de klant reeds aankocht en leren hen hoe ze dit kledingstuk kunnen combineren met de rest van hun garderobe. 
     
  7. Ze zijn empathisch en nemen de opmerkingen van hun klant serieus. Aan een klant met maatje 38 die klaagt over een buikje geven ze tips om de buik te verdoezelen. Ook al vinden ze zelf misschien dat het allemaal nogal meevalt met die buik van de klant.
     
  8. Ze durven de klant uit zijn comfortzone halen. Bepaalde klanten hebben net dat extra ‘zetje’ nodig om eens iets anders te proberen. Anders spelen ze te vaak op ‘safe’ en wordt hun garderobe saai. Ze houden wel rekening met de financiële middelen van de klant en verleiden hem niet tot impulsaankopen waar hij later gegarandeerd spijt van zal hebben. De verkoopster drong niet aan op de aankoop van het manteltje, maar ze hing het even opzij om me over de aankoop te laten nadenken.
    Toen ik naderhand terugkeerde om de mantel effectief te kopen, waren we allebei ‘happy’! Dit doe ik ook als ik met klanten ga shoppen: als ze ergens over twijfelen, krijgen ze steeds ‘bedenktijd’ en dat werkt, elke keer. Zo vermijden we miskopen.
     
  9. Ze zijn eerlijk. Als er niets hangt dat bij de klant past, dan zeggen ze dit ook. Ook al verkopen ze dan niets. De verkoopster probeerde me geen andere goedkopere jas aan te bieden om toch maar te verkopen, Ze respecteerde mijn keuze om nog even na te denken, met het risico dat ik niet zou terugkeren…
     
  10. Ze zijn integer. Coaches en verkoopsters kennen bepaalde geheimen van hun klanten maar ze vertellen die natuurlijk nooit door! 

Kortom, het feit dat ik vorige week geholpen werd door een topverkoopster, zorgde ervoor dat ik mijn garderobe kon aanvullen met 3 nieuwe basisstukken, niet slecht als je bedenkt dat ik slechts 1.5u heb gewinkeld. 

En dat kan jij ook ervaren! 

Wil je weten hoe het voelt om geholpen te worden door een goede verkoopster en een imago coach? Tijdens een VIP-dag ga ik samen met een team ervaren verkoopsters op zoek naar jouw ideale outfits!

Of wil je van jouw verkoopsters ook topverkoopsters maken? Via gespecialiseerde opleiding en coaching van je verkoopteam zal jouw omzet verdubbelen en krijg je gegarandeerd meer tevreden klanten! Contacteer ons voor meer info hierover. 

Op jouw succes!
Annemie
 

Wat is een imago coach niet?

Wat is een imago coach niet?

Dit is de tweede blog in een reeks van 3 over het beroep ‘imago coach’. Het is immers moeilijk om uit te leggen wat je beroep precies inhoudt als er nauwelijks bekende voorbeelden te vinden zijn. Iedereen weet heel goed wat een bakker, slager, boekhouder, dokter, enz… doet: je kan je voorstellen wat het beroep precies inhoudt en wat het nut is van dit beroep. Er is dan ook niemand die de meerwaarde van een piloot, loodgieter, leraar, politie-agent of kapster gaat ontkennen. Iedereen doet immers af en toe beroep op hun diensten. 

Iets moeilijker ligt het al met de diensten van een psycholoog, copywriter, financieel adviseur, vastgoedconsulent, wedding planner enz… Er zullen altijd mensen zijn die liever zelf hun geld beleggen, hun huis verkopen of verhuren, hun trouwfeest organiseren, hun eigen teksten schrijven of bij echtscheidingen en andere trauma’s ervoor kiezen om uit te huilen bij vrienden of familie. Toch denk ik dat iedereen inmiddels overtuigd is van de capaciteiten van een schoonheidsspecialist, vastgoedspecialist of beleggingsspecialist?

Ik mag er gewoonweg niet aan denken dat ik al die zaken zelf zou moeten doen, laat staan dat ik er ‘specialist’ in ben.

Ik ben dan ook super dankbaar dat er een loodgieter is waarop ik beroep kan doen als de verwarming lekt, ook al heb ik een ingenieur als echtgenoot. Met alle respect, maar enkele weken geleden deed ‘mijn ingenieur’ er drie uur over om een nieuwe kraan te installeren. Een doorsnee loodgieter kan dit doorgaans toch net iets sneller!

Waarom ga ik hier nu allemaal op in? Het valt me op dat ik elke keer weer opnieuw dien uit te leggen wat mijn beroep precies inhoudt en wat de meerwaarde is van een imago coach. De meeste mensen weten het echt niet! Ze kennen ook geen andere imago coaches en hebben hier dus nog nooit over gehoord. In het beste geval vergelijken ze mij met Jani of Lien De Gol. De hemel zij dank dat die af en toe op TV verschijnen…

En ok, er zijn wel wat overeenkomsten tussen hen en mij: ik ga ook shoppen met mijn klanten, ik restyle hen en help hen met het samenstellen van een nieuwe garderobe. Maar er zijn nog veel meer verschillen! En dan schrikken de mensen soms.

Oh ja, wat doe jij dan anders? Bijna alles antwoord ik dan. 

Je verwacht toch ook niet dat alle koks koken zoals Sergio Herman of Jeroen Meus? In tegenstelling tot mijn TV- collega’s heb ik nooit, maar dan ook NOOIT de intentie om mijn klanten belachelijk te maken. Of om ze te restylen zodat ze zichzelf amper herkennen. Pas op, Jani doet zijn job goed hé! Ik ben waarschijnlijk zijn grootste fan. Elke keer weer ben ik gecharmeerd door zijn aanpak en resultaat. En het is goede TV, met veel emoties, een lach en een traan. Maar vergeet niet dat hij de ‘zwaarste gevallen’ moet aanpakken, op TV wordt immers alles uitvergroot. 

Men laat Jani en zijn team b.v. los op mensen die uit zichzelf nooit klant zouden worden bij mij. Deze kandidaten worden voor het programma opgegeven door partners, goede vrienden of familie. De metamorfose is dan ook fenomenaal. Toch vrees ik dat een aantal van hen na verloop van tijd weer hervalt in zijn oude gewoonten, ondanks de zware inspanningen van Jani, Lien en hun team van kappers, stylisten en visagisten. 

Mijn publiek of ideale klant is dus zeker niet de doorsnee man of vrouw die opdraaft in dit soort TV-programma’s.

Ik wil mensen helpen met hun uiterlijk en imago die zelf tot het besef zijn gekomen dat ze meer kunnen en willen bereiken in dit leven. En die bereid zijn om hiervoor in zichzelf en in hun garderobe te investeren. 

En nu maak ik de vergelijking met de schoonheidsspecialiste. Het zijn toch ook niet enkel de mensen met zware huidproblemen of acné die baat hebben bij een maandelijkse gelaatsverzorging? De vrouwen die ik ken gaan vooral langs om problemen te voorkomen (rimpels) en omdat ze graag investeren in hun uiterlijk en zichzelf.   

Met een imago coach is het al net zo. Daarom zou best ‘iedereen’ minstens 1 keer in zijn of haar leven beroep doen op de diensten van een imago coach. Elke persoon heeft baat bij professionele feedback over zijn of haar imago. Bepaalde mensen hebben een aangeboren talent voor kleding en stijl, maar ook zij zullen na een persoonlijke imago coaching minder fouten maken en nog meer voldoening kunnen halen uit hun uiterlijke presentatie!

Het is een beetje zoals met een personal coach of diëtiste. Heb je die echt nodig om 10 kg af te vallen? In theorie niet, maar in de praktijk vaak wel! De meeste mensen weten perfect wat ze moeten doen om af te vallen. Waarom lukt het dan niet? Omdat iedereen baat heeft bij persoonlijke feedback en professionele begeleiding. Een ‘afvalspecialist’ weet uit ervaring (!)hoe ze elke klant best aanpakt: de ene moet minder koolhydraten eten, een andere moet net ‘meer’ eten om zijn verbranding te stimuleren en er zijn er ook die gewoon te weinig drinken of wat meer moeten bewegen. 

Om jullie een voorbeeld te geven: al 5 jaar probeer ik op eigen houtje af te vallen. Ik kookte volgens de principes van Pascale Naessens, at weinig suikers, kocht vorig jaar alle boeken van Sandra Bekkari enz… Zonder resultaat!  Nu ga ik sinds een paar maanden bij de diëtiste en lukt het plots wel. Ook al deed ik al die jaren heel veel goed, sportte ik mij te pletter en at ik zeer gezond, toch maakte ik een paar cruciale fouten die ervoor zorgden dat ik geen gram afviel. 

En zo is het ook met je uiterlijk en imago. Je doet waarschijnlijk al heel veel juist, maar het grote ‘succes’ of aha-moment blijft uit. Misschien maak jij ook wel een paar grote fouten? Of misschien ben je je nog niet bewust van het belang van je uiterlijke verschijning? 

Daarvoor dient een coach, om je bewust te maken van je fouten en van je capaciteiten.

Ik geef jullie nog een ander voorbeeld om dit te illustreren. Tot voor enkele jaren wist ik b.v. niet dat er loopbaancoachen bestonden. Tot iemand mij adviseerde om toch maar eens bij een loopbaancoach langs te gaan. Dat was de beste raad die ik ooit kreeg! Tijdens dit coaching traject kwam ik erachter dat ik telkens opnieuw dezelfde fout had gemaakt tijdens mijn carrière. Daarnaast leerde ik mijn waarden en competenties kennen en werd duidelijk dat ik niet alleen een coach en trainer maar ook een echte ‘ondernemer’ was. Dankzij de coaching maakte ik van mijn bijberoep mijn hoofdberoep, verbeterde mijn gezondheid zienderogen en maakte ik bewustere keuze. 

Weinig mensen zijn zich ten volle bewust van de meerwaarde en het belang van een imago coach. En eigenlijk is dat wel een beetje raar, want onze maatschappij wordt met de dag visueler waardoor uiterlijk en persoonlijke presentatie nu nog belangrijker worden. Zelfs radio-presentatrices komen tegenwoordig elke dag op TV. Tot een paar jaar geleden durfden de Madammen van Radio 2 nog zonder make-up in de studio verschijnen. Maar ook daar is intussen verandering in gekomen…

Tot mijn verbazing doen mensen wel al vaak een beroep op een plastisch chirurg. De gemiddelde schoonheidsoperatie is echter veel duurder, gevaarlijker en minder duurzaam en effectief dan een imago coaching traject! Door het dragen van de juiste kleuren vervagen rimpels vanzelf. Kleding kan elk figuur er goed laten uitzien en het ontwikkelen van je eigen kledingstijl zorgt voor uitstraling en zelfvertrouwen. 

Kortom, iedereen heeft baat bij het professionele advies van een imago coach want imago coaching zorgt ervoor dat je ‘beste ik naar voren komt, op elk moment van je leven!’
Wat houd jou momenteel nog tegen om het advies in te winnen van een imago coach? Aarzel niet, grijp deze kans en kom langs voor een vrijblijvende imagoscan waarin we nagaan hoe het gesteld is met jouw uiterlijke presentatie en imago. 

Op jouw succes!
Annemie
 

Over het verschil tussen een verkoopster, een imago consulent en een ‘imago coach’

Over het verschil tussen een verkoopster, een imago consulent en een ‘imago coach’

Het is bijna vakantie en ik besef dat ik meer moe ben dan ik dacht. Niet alleen van hard werken, maar ook omdat ik telkens opnieuw dien uit te leggen wat nu precies mijn beroep is. De meeste mensen weten dat immers niet. 

Ik ben imago coach, maar wat is dat eigenlijk? Wat is het verschil tussen een imago consulent, een stylist en een imago coach? Waarom zou je hier beroep op doen? Er bestaan toch genoeg verkoopsters die je kunnen helpen met je outfit? 

Ik geef het toe, het wordt er in onze huidige maatschappij niet simpeler op. Er komen elke dag beroepen bij of ze krijgen een andere benaming. Gelukkig weten veel mensen intussen dat de ‘cleaning manager’ gewoon een ander woord is voor ‘poetsvrouw’. En het verschil tussen een personal assistant en een personal coach kennen de meeste mensen ook. De personal assistant (soms ook nog ‘secretaresse’ genoemd) helpt je om iets te verwezenlijken. Hij of zij doet dat door je te helpen (assisteren) bij het voltooien van een bepaalde taak of door die taak voor jou te doen. Je geeft de assistent een opdracht en die voert die taak vervolgens uit voor jou. 

De personal coach gaat niet echt een taak van je overnemen of verlichten, hij gaat er wel op toezien dat je zelf je doel behaalt en zal jou daarin vooral ondersteunen. Een personal coach kan ervoor zorgen dat je 10 kg afvalt door je uit te dagen om te sporten en je voedingsgewoonten aan te passen. Of hij kan je motiveren om de marathon te lopen: hij zal jou daartoe voorzien van trainingsschema’s, voedingsadvies enz… maar de coach gaat geen 10 km van de marathon overnemen van jou. Die marathon, die loop je zelf!

In deze blog wil ik daarom ook even ingaan op enkele belangrijke verschillen tussen een ‘verkoopster of verkoop assistent’, een ‘imago consulent’ en een ‘imagocoach’ en de meerwaarde van een imago coach voor je persoonlijk en zakelijk succes. 

Wat is de taak van een verkoopster of verkoop assistent?

De belangrijkste taak van een verkoop assistent is ‘verkopen’. Als je in de winkel op zoek bent naar b.v. een jurkje, dan zal de verkoopster dat voor jou vinden. Zij zorgt ervoor dat je naar huis gaat met een nieuwe jurk. Waarschijnlijk in de juiste maat, misschien zelfs met een jasje of accessoire erop. Maar de jurk zal dus niet noodzakelijk in jouw stijl zijn en misschien ook niet in je beste kleur. Daar zijn de meeste verkoopsters niet mee bezig, ze willen jou vooral die jurk verkopen! Daarom vragen ze b.v. ook niet of je al een gelijkaardige jurk in je kast hebt hangen. En wanneer ze jou adviseert om er een bepaald jasje bij te kopen, weet ze ook niet of dit wel echt jouw stijl is. Ze gaat vooral af op haar gevoel en persoonlijke smaak.  Het gevolg hiervan is dat je als klant op die manier vaak miskopen begaat, zeker als de smaak en stijl  van de verkoopster heel verschillend is van de jouwe. 

Mijn klanten zijn daarom soms teleurgesteld in verkoopsters, maar dan leg ik uit dat niet alle verkoopsters beschikken over consultancy of coaching skills! Heel veel verkoopsters munten wel uit in uitvoerende taken en zullen vriendelijk en met zorg de winkel netjes houden, de kassa beheren, klanten opvangen, retouches voorbereiden en kleding in de juiste maat en pasvorm aanbieden.

Hoe kan een imago consulent je helpen?

Als mensen al te vaak miskopen hebben begaan, beslissen ze op een bepaald moment om het advies in te winnen van een professional en dan komen ze doorgaans eerst terecht bij een kleur, stijl en imago ‘consulent’. 

Een doorsnee imagoconsulent heeft een professionele opleiding kleur, stijl en imago analyse achter de rug en zal je kunnen adviseren over welke kleuren en stijlen nu best bij je passen. Tijdens een analyse (meestal 2 tot 3u) zal ze nagaan welke kleuren je best staan en wat precies jouw stijl is. Je zal een kleur-en stijlpaspoort meekrijgen waarmee je als klant zelf aan de slag kan!

Voor heel wat mensen is zo een kleur-en stijlconsult een hele verademing. Eindelijk begrijpen ze waarom shoppen vaak zo moeilijk was en waarom ze zoveel fouten hebben gemaakt in het verleden.   

Jammer genoeg hervallen mensen een tijdje na dit advies toch weer in hetzelfde patroon: we zijn immers allemaal gewoontedieren en zonder extra begeleiding is het heel moeilijk om een bepaald patroon te doorbreken. 

Na 6 jaar te hebben gewerkt als ‘imagoconsulente’ was ik hierover vaak gefrustreerd. Ook al deed ik nog zo hard mijn best, sommige klanten hervielen na een paar jaar weer in hun oude vertrouwde gewoonten. En dat is heel normaal! Als je weet dat het gemiddeld 6 maanden duurt vooraleer oude gewoonten vervangen zijn door nieuwe, dan begrijp je dat er dus veel meer dan 4u over gaat vooraleer iemand zijn kledingstijl echt kan aanpassen. 

Ik had inmiddels ook ondervonden dat mijn meest succesvolle klanten ooit hadden gekozen voor het meest uitgebreide advies! En ik besloot het voortaan anders aan te pakken…

Daarom evolueerde ik van imago consulent naar imago coach

Om mijn klanten enkel nog te ‘coachen’ en niet meer vrijblijvend te adviseren, schoolde ik mezelf bij tot ‘coach’. Voortaan zou ik hen enkel nog op een professionele manier aanzetten tot ‘echte’ verandering. 

En dat is dus het grote verschil tussen een imago ‘consulent’ en een imago ‘coach’.  Een goede coach zorgt ervoor dat de klant het zelf kan, liefst zo snel mogelijk maar op zijn eigen tempo. Hij volgt zijn klant op en staat hem bij gedurende een aantal maanden, tot de verandering een ‘feit’ is en weinig moeite kost. 

Dat is trouwens ook wat mijn loopcoach deed toen ik trainde voor de 5 km. Drie keer per week kon ik beroep doen op zijn expertise en ervaring: hij stond me bij toen ik eventjes herviel door een blessure, maar zorgde ervoor dat ik na 6 maanden succesvol de 5 km kon uitlopen. Tijdens de wedstrijd ging het lopen vrij moeiteloos, ik vond het zelfs ‘fun’ en bleef nadien regelmatig lopen. Ook als ik maanden niet loop, kan ik vrij snel de draad weer oppikken, want die 5 km zitten er a.h.w. ‘ingebakken’. En dat geldt ook voor blijvend afvallen, een kort maar krachtig dieet werkt niet! Het aanpakken van je leef-en eetgewoonten wel. 

Eigenlijk geldt dit voor alles. Ook voor shoppen! Vooraleer ze langskomen, hebben klanten vaak een hekel aan shoppen, voor sommigen was dit zelfs de hel. Maar eens ze echt weten wat bij hen past, wordt shoppen leuk: ze kunnen doelgericht en snel shoppen, met resultaat!

Hoe verloopt een imago coaching traject?

Vooreerst volgen we de klant minstens 6 maanden persoonlijk op. Eerst lossen we zo snel mogelijk hun imago en garderobe problemen op en leren hen hoe ze het beter kunnen doen. Tijdens deze transformatie staan we hen regelmatig bij via mail, telefoon en skype, zodat ze hun foutjes kunnen bijsturen. Maar we gaan nog een stapje verder: tijdens de innerlijke coaching sessies, triggeren we immers ook hun intrinsieke motivatie zodat ze nooit meer hervallen in hun oude gewoontes. Automatisch krijgen ze veel meer zelfvertrouwen en succes op alle vlakken van hun leven. En dan begint het pas echt! Er is no way back: eens ze de smaak echt te pakken hebben, willen ze meer!

Het is zoals met de 5 km lopen: sommigen willen hierna 10 km lopen of trainen zelfs voor een marathon, afhankelijk van hun persoonlijkheid en de hoeveelheid tijd, geld en energie die ze hieraan willen besteden. Onze allerbeste en meest succesvolle klanten evolueren mee met ons bedrijf: ze blijven de blogs lezen en passen onze tips toe. Ze worden ze onze ambassadeurs en soms zelfs vrienden. En in het allerbeste geval leren wij zo natuurlijk ook van hen! 

Benieuwd naar wat een imago coaching  voor jou kan betekenen? Lees dan zeker het gratis e-book ‘Imago coaching’.  Je kan het hier downloaden. Heb je eerder behoefte aan enkele concrete tips? Like dan onze Facebook pagina of connecteer met mij op Linkedin

Op jouw succes! 

Annemie


 

The sky is the limit

The sky is the limit

Soms vragen mensen me wat nu het echte voordeel is van een imago coaching of advies?

Want het uiterlijk is toch oppervlakkig, wat echt telt, zijn toch je persoonlijkheid en je prestaties?

‘Heb je een uurtje de tijd’,  zeg ik dan meestal. Imago coaching is zeker niet oppervlakkig, het gaat over veel meer dan je kleding, ook je lichaamstaal, uitstraling en taal worden aangepakt. Natuurlijk komen jouw persoonlijkheid en prestaties ook aan bod! Het gaat hem allemaal hierom :  ‘straalt jouw uiterlijk uit wie je echt bent en wat je allemaal kunt’?  

De uiteindelijk voordelen van imago coaching zijn dan ook eindeloos: 

  • Je durft zeggen waar je voor staat.
  • Je bent niet meer onzeker over je kledingstijl.
  • Je het meer zelfvertrouwen.
  • Je trekt je ideale klanten aan.
  • Je wordt eindelijk serieus genomen.
  • Je krijgt sneller promotie of opslag op je werk.
  • Je krijgt meer respect van je baas, collega’s, familie en vrienden.
  • Je durft grenzen te stellen en neen te zeggen tegen dingen of personen die je niet leuk vindt omdat je weet dat je wel een andere (betere) kans krijgt. 
  • Je kan je voor elke gelegenheid kleden en hebt niet meer telkens de hulp nodig van je vrouw, vriendin of verkoopster.
  • Je wint tijd, want je kan nu efficiënter shoppen.
  • Je wint geld want time is money, zeker voor ondernemers en drukbezette professionals.
  • Je wordt kortom meer zichtbaar, zowel op je werk als privé.
  • Je straalt omdat je goed in je vel zit en dat heeft effect op de mensen rondom jou:  ze willen heel graag je partner, klant, vriend worden. 

En zo kan ik nog wel even doorgaan…

Ja maar geef nu eens een concreet voorbeeld zeggen ze dan. 

Dan vertel ik hen met plezier over enkele van mijn klanten. Bijvoorbeeld over de zaakvoerster die na borstkanker en gewichtsverlies niet alleen zichzelf maar ook haar kledingstijl was kwijt geraakt en die ik na elke sessie meer zag stralen. Of over de ambtenaar die plots haar ideale job kreeg aangeboden en uiteindelijk zelfs moest kiezen tussen twee topfuncties. Of over de vrouwelijke manager in een Japans mannenbastion die na slechts enkele sessies bij mij eindelijk de lang gevraagde opslag kreeg. Of over de advocaat die binnenkort waarschijnlijk eigenaar wordt van het kantoor van zijn voormalige ‘patron’. Of over de zaakvoerder die enkele maanden geleden dacht uit zijn bedrijf te stappen maar die na een paar coaching sessies besloot om het bedrijf net meer te gaan uitbouwen…

Het grappige is dat deze veranderingen meestal razendsnel plaatsvinden. Soms zo snel dat mijn klanten het vaak zelf niet kunnen geloven. En dat is toch super! Dat is waar ik het allemaal voor doe. Ik zie ze groeien als kool en hoe mooi is dat niet? 

De uiterlijke veranderingen lijken op het eerste gezicht misschien ‘oppervlakkig’, maar ze maken dat mijn klanten veel meer zelfvertrouwen krijgen. Dankzij de unieke combinatie met intense life en business coaching komen ze terecht in een opwaartse spiraal waarbij enkel ‘The sky the limit is’. 

Over 1 ding zijn mijn klanten het dan ook grondig eens: hun uiterlijk en hun persoonlijke ontwikkeling zijn voor hen zeer belangrijk geworden. Allemaal vertellen ze me, dat na jaren investeren in hun bedrijf of carrière, de imago coaching het ontbrekende stukje was van de puzzel naar ‘echt’ (blijvend) succes. 

1 voor 1 vinden ze dat investeren in jezelf, zowel in je innerlijk als in je uiterlijk, onontbeerlijk is: het bracht hen allemaal veel meer op dan ze aanvankelijk konden bedenken. Hun zelfvertrouwen nam toe en het succes kon echt niet uitblijven… 

Ik raad het dan ook iedereen aan, zelfs als je niet te klagen hebt en reeds vrij succesvol bent in je persoonlijk en zakelijk leven. Je omzet zal toenemen, je zal je ideale klant of partner aantrekken, je zal (nog) sneller je zin krijgen,  enz…  En dit alles kan je bereiken enkel door je kledingstijl aan te passen en meer aandacht te besteden aan jouw talenten en competenties. 

Dus waarop wacht je nog? Kom langs voor een vijblijvende imago scan en ontdek hoe je ‘echt’ overkomt op de mensen rondom jou. 

Op jouw succes!

Annemie
 

Het voordeel van lange mannen

Het voordeel van lange mannen

De man wiens uiterlijk ik ging afstemmen op zijn innerlijk was aanvankelijk niet zo ‘happy’ met zijn lengte. Als introverte persoon had hij het er heel moeilijk mee dat hij zo groot was. Om zo min mogelijk in het oog te springen, droeg hij liefst onopvallende (saaie) pakken.

Doe jij werk dat echt bij je past?

Doe jij werk dat echt bij je past?

Soms vragen mensen me hoe lang ik mijn job als imago coach al uitoefen. Officieel nu 9 jaar, maar eigenlijk al mijn hele leven. Want zolang ik me kan herinneren, ben ik bezig met kleding combineren en anderen adviseren. Mijn eerste klant was mijn kleine broer.

Waarom je best wel make-up gebruikt

Waarom je best wel make-up gebruikt

Als ik mijn vrouwelijke klanten aanraad om elke dag toch make-up te gebruiken, dan krijg ik steevast dezelfde opmerkingen:

Stel jij soms dingen uit?

Stel jij soms dingen uit?

Ze was al 3 maanden in therapie. Voor haar uitstelgedrag. Maar nu was ze er wel klaar mee.

Koop jij ook liefst zelf je eigen kerstcadeau?

Koop jij ook liefst zelf je eigen kerstcadeau?

December is cadeautjesmaand en eigenlijk vind ik dat niet zo leuk. Ik kijk vooral op tegen het zoeken naar gepaste geschenken. Ik heb hiervoor een paar oplossingen gevonden...

Klinkt jou dit bekend in de oren?

Klinkt jou dit bekend in de oren?

Het is al enkele maanden geleden dat ik hem voor het eerst ontmoette. Een jonge ambitieuze advocaat die langskwam voor een persoonlijke imago scan.